lørdag 11. mai 2013

Ildtopp og andre potteplanter i stua og vinterhagen

 For litt over et år siden solgte vi leiligheten, og da pynta vi litt: Blant annet med to små ildtopper:
Den ene har dødd i løpet av vinteren, mens den andre har vokst mye og blomstrer på ny:

Ildtoppen (Kalanchoë blossfeldiana-hybrid) er lettstelt, men skal ikke ha for mye vann. Den har jo tjukke, sukkulentaktige blader. Min ildtopp er blitt pottet om i større potte en gang og vanna ca 1 gang i uka gjennom vinteren. Den har stått i stua i 20 grader celsius i sørvendt vindu hele vinteren.

I vinterhagen har Agapanthusen blomstret som bare det. Jeg har dessverre vært borte og ikke fått nyte blomstringen. Det er to blå skjermer igjen, men den har blomstret med flere hvite og blå skjermer siden slutten av mars. I potta står det flere planter som jeg har sådd fra frø jeg har funnet på Madeira i 2002.
Pelargoniaene er også i full gang med blomstring:

 Dichondraen blomstrer med ørsmå, nesten usynlige blomster:
Stuehortensiaen blomstrer tross spinnmidd og lus: 
Nå kan den forhåpentligvis snart få komme ut. Da blir det dårligere forhold for spinnmiddene og lusene.
Julestjernene har også tålt fraværet mitt dårlig: 

De feller nesten alle bladene, men blomstrer gjør de som bare det. Dette har jeg sett på Madeira også: Blomster - og røde blad i enden av nesten bladtomme greiner. Jeg har tenkt å nyte blomstringa. Deretter skal de beskjæres og få stå ute og vokse i sommer. Den nederste julestjerna har hvite blad ved blomstene sine.

Ute har jeg ryddet rundt rabarbraen i dag. Jeg trodde jeg hadde gressløk ved siden av den, men det var ikke mye å se til det. 
Svær gressplen der vi sådde på seinsommeren i fjor. Plenen ble klippet for første gang i dag. Det var lurt å la være å klippe den før vinteren, for nå er den kraftig og flott.









1 kommentar:

  1. Så flotte blomster du har innendørs! Jeg sliter med å få blomstring på agapanthusen. Min får kanskje en og annen blomst, mens du får jo blomster på alle sammen! Jeg bestilte i vår en stripete agapanthus fra Zimtrade. Jeg aner ikke om den har blå blomster, men antar det. Du må nok la være å reise bort, for julestjernen så ikke ut til å like det :-)

    SvarSlett