søndag 9. juni 2013

Krypgyvel fra staudegartneri og mer våronn

Her er tre nye planter fra staudegartneriet: Den er en krypgyvel (Cytisus decumbens) som skal være H5 i følge merkelappen, en rød kubjelle (Pulsatilla vulgaris, rubra) og en aurikkel (Primula x pubescens, 'Exhibition blue'). Jeg har lagt heller rundt krypgyvelen så slipper jeg ugras som vokser opp mellom greinene - håper jeg. Bak plantene står de to lavendlene mine og en bregne. Den siste blir sikkert flytta til surjordsbedet etter hvert. Dette er en lun krok med sandjord.

Ellers har jeg fått gjort litt våronn i løpet av uka som gikk:
Det skal bli blomstererter og sukkererter i de to bedene med stokker. Blomsterertene er sådd inne og skal plantes ut etter hvert, mens sukkerertene sådde jeg ute. Det er nokså kompakt jord - takket være alt regnet og at vi har fått en traktor til å så til hele jordet med gras.
I bedene har jeg lagt kompost etter at jeg har rusket litt i den harde jorda med greipet.

Dette er ikke pallkarmer:
Jeg lagde dem i fjor av restmaterialer i forbindelse med husbygginga. I den nærmeste karmen blir det blomster (kornblomst, valmuer og ringblomst), det kommer salat, reddiker og neper i de andre karmene og i den med høy fiberduk kommer det gulrøtter. Der har jeg gjort som i fjor: Blanda halvt om halvt kompost og sand og sådd i dette. Det var vellykka i fjor. Se her, hvis du vil: Kjøkkenhagen

1 kommentar:

  1. Spennende prosjekter du holder på med! Det skal bli gøy å se resultatene du holder på med :-)

    SvarSlett