søndag 23. mars 2014

Mer lys og plass til plantene:

Montbresia i jordkjelleren. Det har ikke vært kaldt nok i vinter. Jeg burde sikkert klippe vekk de gule, lange skuddene, men tenkte jeg ville se om det kunne komme klorfyll i dem. Plantene fikk lys i går.
Jeg har kjøpt lysrørarmaturer og lysrør. Disse lysrørene har hvitt lys (kjøpt på Biltema) og ikke kaldhvitt lys som de jeg har kjøpt hos Grønt Fokus tidligere. Biltema hadde ikke lange nok lysrør med kaldthvitt lys til armaturene mine. På lysrørene fra Biltema står det 4200 K som lysfargeangivelse, mens det på de gamle sto 840, så vidt jeg husker. Det betyr i så fall at de gamle skal ha ha samme lysfargetemperatur fordi de to siste tallene i 840 angir fargetemperatur. Lysfargetemperaturen er 4000 K og 8-tallet har med fargegjengivelsesområde å gjøre. Jeg har funnet disse opplysningene her Prolys - Lysrør.
Det ble litt fullt og varmt i vinterhagen. Her har artisjokker, engletrompeter og "money-maker"-tomatene flytta ut i et kjøligere rom. I vinterhagen blir det fort over 20 grader, mens i det nye rommet er det ca 15 grader.
Det er fortsatt nok planter i vinterhagen...

3 kommentarer:

  1. Ja, vi har oppdaget at kaldtrom er viktig, spisestua er blitt 15 graders rommet. Koselig velfylt vinterhage du har! Og... fin blogg.
    Vi er ganske ferske som bloggere, og håper å komme i siget.
    Lykke til med nye lysstoffrør!
    Eirin

    SvarSlett
  2. Så bra at du har fått mer lys hos deg! Ser at du også har plassproblemer ;-)
    Jeg har flyttet ut i drivhuset uten at det hjalp på plassproblemene, for nå sår jeg sommerblomster og stauder om hverandre. Skulle hatt et trekkspill drivhus på våren ;-)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Mange fine planter du har. Enn så lenge bruker jeg vinduskarmer, emn kanskje det kan bli en endring på det til neste år og at jeg kan skaffe meg lys. På sikt satser jeg på å bruke den ene av blomsterkassen som drivbenk fram til tida kommer og ting skal plantes i den. Ting tar tid. Vi holder på å klargjøre dem til bruk. Blomsterkassene ble bygget i fjor og hagen ble også etablert da. Kjekt med hage :)

    SvarSlett