fredag 3. oktober 2014

Høst

Bjørkebladspirea? (Spirea betulifolia)
I går gikk jeg rundt etter jobben og tok bilder av høstfargene. Bildet over tror jeg er en bjørkebladspirea. Den sto her da vi flytta hit. Den blomstrer om vår/tidlig sommer med hvite blomster i skjermer, har nokså avrunda blad og flotte høstfarger.
Mer høstfarger:
Blåbær (Amerikanske blåbær 'Blue Crop')

Blåbær, samme busk

Blåbær (Amerikanske blåbær 'Goldtraube')

Amerikanske tranebær (Vaccinium Macrocarpon)

Sibirkornell (Cornus alba 'Sibirica')

Villvin (Parthenocissus inserta)

Hjertetre (Cercidiphyllum japonicum)

Snøballbusk (Symphoricarpos - mulig albus var. laevigatus)
- dvs. krattsnøbær.
Setter mye rotskudd!

Rognspirea (Sobaria sorbifolia 'Pia')

Hosta
Ampelen min er fortsatt fin, syns jeg, med petunia og blodbeger. Klokkeranken min klatrer opp fra potta på bakken:

Artisjokk-blomst

Kinasøten min var kjempeflott, men så kom hønsa og grov opp hele planta.
Nå er den gravd ned igjen og jeg har dekka med granbar rundt.

God helg!

2 kommentarer:

  1. Hei! Det er morsomt å se alle fargene som "bor" i bladene. Her gikk hjertetreet rett i gult. Det har nok hatt det altfor tørt i sommer. Ble planta i fjor så det har nok ikke etablert seg med dype røtter. Håper at artisjokken rekker å blomstre, når jeg ser din.
    God helg til deg også! Anne

    SvarSlett
  2. Høsten er en flott tid, og ekstra bra blir det når man tar seg tid til å se. Jeg er litt sent ute, så det er vel ikke like fint i hagen din nå, men kanskje det er nye planter som har tatt på høstpynten? God helg!

    SvarSlett