lørdag 3. januar 2015

Årets første såing:


Rekebokser er fine frødrivhus - kanskje?
I fjor var jeg alt for tidlig ute med såinga mi. Jeg har ikke noe drivhus og i vinterhagen er det ganske fullt av planter som overvintrer. Dessuten lærte jeg i fjor at å overvintre planter og ha spirer i samme rom ikke er så lurt fordi det som oftest er litt skadedyr (lus etc) på de overvintrende plantene. Spirene takler ikke lusa så godt som de store plantene. Det blir sikkert overfylt i år også, men kanskje ikke så tidlig som i fjor...
Jeg har sådd kjempeverbena. Den var treig til å spire i fjor. Chili-frøene jeg har sådd, spirte ikke i fjor. Nå har jeg tømt pakka i jorda. Jeg greier ikke å hive frøene...
Litt sukulenter:  Kaktus, agave og levende steiner (lithops). Det siste er nyanskaffete frø. Jeg er spent på om jeg får til å drive fram dem.
To fristelser: Pasjonsblomstfrø (Passiflora incarnata) som er kjøpt + keisertre (Paulownia tomentosa) er også sådd.
Det er noen flere gamle frø som ikke spirte i fjor, som får en siste sjanse nå.
Ordentlig våronn med sånne planter jeg får til, skal jeg vente litt med.

8 kommentarer:

  1. Lykke til videre! Jeg er straks i gang...

    SvarSlett
  2. Spennende sorter det der.
    Keisertre fikk jeg ikke spiring på. Det blir morro å se om du får det til.

    SvarSlett
  3. Hei! Nå starter forberedelsene til våren, deilig. Har sådd kjempeverbena som står ute. Fikk det rådet fra ei som driver et gartneri. De skal tas inn i siste halvdel av januar. Skal så dem inne også. Må prøve flere måter, siden ingen spirte i fjor. Ønsker deg og meg lykke til! Anne

    SvarSlett
  4. Så mye spennende:) Det må være moro å være i gang. Jeg skal "binde hendene på ryggen" ca en måned til (det er i allefall planen). Lykke til!

    SvarSlett
  5. Skal si du er tidlig ute i år! :)

    Lykke til med frøene, og håper at de spirer alle sammen!

    Jeg skal snart i gang jeg også...

    SvarSlett
  6. Lykke til med spiringen av frøene dine! Jeg har også sådd de første, det er en koselig januarsyssel.

    SvarSlett
  7. Her var det mye spennende å følge med på frem mot våren, åå det er stas å få litt frø i jorden.
    Jeg har pelargoniafrø i jorden, det har jeg ikke prøvd før men de bør også sås nå.
    Det har kommet flere små grønne spirer og jeg går å duller og steller med de hver dag he he, ja da er vi igang.

    Lykke til, det blir spennende å se resultatet.

    SvarSlett
  8. Spennande når dei første frøa er komt i jorda. Eg må vente ei stund til i år. Det blir plassmangel inne før eg får åpne drivhuset for sesongen.
    Lykke til med sådden.

    SvarSlett