fredag 23. januar 2015

Varmt eller kaldt vann til hønene om vinteren?

Vi er flere hagebloggere som har høner. Det sikkert flere enn meg som har problem med at vannet til hønene fryser om vinteren. Mine høner bor sammen med to geiter og 5 kaniner i et gammelt, uisolert fjøs. Når det er 10 kuldegrader eller mer ute, fryser vannet til hønene.

Det er mange som sier at en skal sette ut kaldt vann i stedet for varmt vann fordi det varme vannet skal fryse raskere. Dette høres ulogisk ut.

Siden det var 7-9 kuldegrader ute i dag, passa det bra å eksperimentere litt:
Jeg har brukt to like blikkbokser med et plastikklokk som jeg satte under bunnen av boksen for å isolere litt mot marka. Den ene boksen fylte jeg med kaldt springvann og den andre med varmt springvann - med et steiketermometer fant jeg at det varme vannet holdt nesten 55 grader. Boksene satte jeg ut. Boksen med kaldt vann stod nærmest husveggen. Det kalde vannet frøs først. Jeg stoppa da det var en så sterk ishinne at den kunne bære en liten stein. Det varme vannet hadde ikke frosset ennå.
Her er bilde:
Etterpå bytta jeg slik at jeg hadde varmt vann i kaldtvannsboksen og omvendt uten at det ble noen endring på resultatet.

Her kan dere lese en fysikkblogg om fenomenet som jeg ikke greidde å vise: At varmt vann skal fryse før kaldt vann - det kalles Mpemba-effekten. Det er link til den opprinnelige artikkelen til Mpemba på denne bloggsiden. I kommentarene under bloggartikkelen vises det at Mpemba-effekten ikke er så lett å vise:  Fysikk og fascinasjon: Fryser varmtvann fortere enn kaldtvann?

Jeg prøvde med kokende vann for gøy også. Det var det samme som skjedde: Det kalde vannet frøs først.
Det dampa fælt. Oppførselen til kokende vann er ellers uinteressant i dette tilfellet siden det ikke er aktuelt å gi dyra det.

Jeg er fornøyd med resultatet: Lunka vann fryser seinere enn kaldt vann. Dyra mine skal fortsatt få springvarmt vann om vinteren.

4 kommentarer:

  1. Artig test! Jeg har også hørt at varmt vann fryser først, men har ikke visst noe mer om det :) Godt at du har funnet ut av det!

    SvarSlett
  2. Jeg ser av Mpemba og Osborne sin graf her http://www.rsc.org/images/Cool-Mpemba-Osborne1969_tcm18-222099.pdf - at 20 graders vann fryser seinest. Når det blir kuldegrader igjen ute, skal jeg ta en ny test med det :-).

    SvarSlett
  3. Hei! Morsomt eksperiment. For deg er det ganske avgjørende hva som fryser først. For meg høres det logisk ut at kaldt vann fryser fortere. Her har vi diskutert litt fram og tilbake. Følger med på videre fysikkeksperimenter. God kveld! Anne

    SvarSlett
  4. Love the fact that you experimented! Such commitment to learning - a good sign of a intellectual. Nice Jack

    SvarSlett