søndag 1. mars 2015

Bilder av diverse spirer:


I går var keisertrærne blitt for store for minidrivhuset. Det ble en brå overgang ut i tørr luft og varme fra plantelyset. Jeg tok dem ut om ettermiddagen, dusja dem. Natta uten plantelys har hjulpet:
Keisertre Paulownia Tomentosa
Chiliene har akklimatisert seg og vokser som bare det:
Chili 'Hot Cheyenne' F1 hybrid
Røttene tyter ikke ut gjennom hullene i potta ennå, så jeg slapp å potte om denne helga.
Agave - blanding
Jeg prikla agavene mine i går. De har jeg fortsatt i minidrivhuset, siden det er plass og siden de er så små. Det er uprikla kaktus i nabopotta. Det har vært for fuktig i drivhuset, så de levende stein-spirene mine tror jeg er døde.
Det blir grønt og fint på baderommet etter hvert...
Det gjør det også i det kalde planterommet. I går prikla jeg dichondra og artisjokker, ellers er det spragler, klokkeranker og gyldenlakk:
Dichondra 'Silver Falls'

Artisjokk Cynara scolyus 'Violet de Provence'

Spragle Solenostemon scutellarioides 'Wizard mixed'

Klokkeranke Cobea scandens

Gyldenlakk Erysimum 'My Fair Lady'
God helg!

8 kommentarer:

  1. Det var mange frodige spirer du har fått frem, spennende!

    SvarSlett
  2. Ja, her var det mye fint som har spirt! Keisertre hørtes spennende ut. Er det herdig hos deg? Lekre spragler du har fått frem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror keisertre er lite herdig, så jeg har tenkt å ha det i potte så lenge det går og ta det inn om høsten. Måtte bare prøve :-)

      Slett
  3. Så fint det spirer. I går prikla jeg for første gang, kjempeverbena og paprika. Det kommer til å bli skikkelig kamp om plassen etter hvert.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Herlige tider :) Å riktig grønt og frodig er det hos deg nå. Her vokser det også bra, trangt om plassen, så en utvidelse av planterommet er på trappene.

    SvarSlett
  5. Det spirer virkelig flott hos dæ, det er nu ei hærlig tid vi er inni nu, og vi har den beste tia fremfor oss angående hager :)

    Fine bilder.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  6. Oi så mange spennende planter du har allerede! Har du sådd Keisertrær før? Tar det ikke mange år før det blir noe størrelse? Badegulvet ditt ler jeg jo av fremdeles :)

    Du spurte meg om trollhasselen duftet, jeg var 10 cm unna og kjente ikke noe. Neste gang skal jeg stikke nesen helt inntil :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, aldri sådd eller hatt keisertrær før, men så på hagepraten at noen hadde prøvd - også har jeg vel blitt fristet av engelske hagepodcast... Skal ha den i potte og overvintre den inne er planen.

      Slett