søndag 15. mars 2015

Krokus, iris og "amaryllis"

Crocus chrysanthus 'Blue bird'
Crocus chrysanthus 'Blue Bird'
Crocus chrysanthus 'Blue bird' og Crocus chrysanthus 'Prince Claus' er nokså like krokus. Jeg vet ikke helt om jeg ser forskjell. 'Blue bird' ble kjøpt høsten 2013 og 'Prince Claus' høsten 2014. Grunnen til innkjøpene er at jeg syns krokusen er fin :-). I dag skal jeg granske forskjellen på dem. Nå på morgenen med lukka blomster, fant jeg ikke noen forskjell.
Crocus chrysanthus 'Prince Claus'

Mer krokusbilder:
'Gipsy Girl'
Crocus chrysanthus mix:


Og en storblomstret krokus:
Crocus 'Grand Maitre'

Crocus tommasinianus 'Barr's Purple'

I tillegg kommer irisene mine igjen som i fjor:
Iris reticulata 'Harmony'
Jeg har gått og venta på gule iris også, men så fant jeg fram kartet jeg lagde i høst da jeg satte løkene:
De gule irisene står en annen plass. Det feltet får litt mindre sol, og jeg dekket med et ganske tjukt lag kompost i tillegg til at jeg har hatt granbar på som frost- og hønebeskyttelse. Løkene ble satt litt seint.

Inne i vinterhagen blomstrer amaryllisen:

Fortsatt god helg!


5 kommentarer:

  1. Så mange fine krokus du har! Nei, jeg klarer heller ikke å se forskjellen på de. De er kjempefine, og har begge to :) Liker så godt fargen på de :)

    SvarSlett
  2. Hei! Det må være deilig å se på alle de forskjellige krokus som blomstrer nå. Her har de såvidt begynt. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Det første krokusbildet var skillelig drømmende :) Flotte blomster! Har du Våriris allerede? Hos meg (i feriehagen) spiser rådyrene både krokus og våriris. Har noen, men det er sjelden jeg opplever å se blomstene.

    SvarSlett
  4. Nydelige krokuser - får vel egentlig aldri nok av de? Ha en fin kveld.

    SvarSlett