søndag 8. mars 2015

Våronn

Jeg har satt ei krukke over rabarbraen min. Det skal bli bedre smak på stilkene av det.
Den viktigste grunnen til at potta mi kom på var:

Jeg tror det ville bli litt lite rabarbra igjen til meg uten krukka pga disse to brune fuglene på bildet over.
Krukka mi er ikke hel, men jeg satte den ødelagte sida mot nord. Ordentlig rabarbrakrukke har et lokk på toppen som en kan løfte av for å se hvordan stilkene vokser. Jeg har en "luke" bak til å kikke inn i.
Jeg fant et slikt nett i skogen i dag. Skjærer og ekorn tar kanskje med seg nettene eller de blåser vekk når de er tomme. Det er dumt for plast i magen er ikke bra for hverken fugler eller dyr - om noen kommer i skade for å spise dem.

Jeg har hatt litt våronn i dag:
Priklerommet er på gulvet i vaskerommet og jorda har jeg i en sånn plasteske.
Den kan jeg lukke og da er det ikke så farlig om jeg ikke har brukt opp all jorda.

I år har jeg bare sådd 6 frø av hver sort tomat.
Den ene sorten 'Gardener's Delight' er frø som gikk ut på dato i 2005,
men det var meget god spire-evne på frøene i fjor.

Gyldenlakk hadde for små potter.

Keisertrærne og chiliene har også fått mye større potter.
Alt jeg har sådd, prikla osv. står på siden min som heter "Såliste". 

Jeg har luka ugras "jeg kan navnet på" i bedene mine i dag. Det andre får stå inntil jeg skjønner hva som har sådd seg sjøl av det jeg liker, f.eks. alle de fine revebjellene. Rusk og rask (= blader, småkvist osv.) er ikke fjerna ennå, for det er tross alt bare først i mars og jeg bor i innlandsklima. Det kan komme frost når som helst - og det er lett å glemme nå, syns jeg.
Crocus tommasinianus ’Barr’s Purple’



4 kommentarer:

  1. Hei! Har gjort det samme som deg i helga. Har ryddet i bed for at snøklokkene skulle komme frem. Vinden har virkelig tatt i to dager. Har sådd og prikle kjempeverbena. Er kjempestøl. Kommer til å sove godt i natt. Ha det godt og la oss håpe på vår! Anne

    SvarSlett
  2. Så tidlig vår du har da! Krokusene dine er skikkelig flotte. Lurer på om jeg har mer innlandsklima enn deg ;) Men det var 13 grader og stekende sol her i dag, så snøen smelter i rekordfart :)
    Jeg er så spent på Keisertrærne dine!

    SvarSlett
  3. Så deilig at du kan starte vårånna allerede nu, her sludder det skikkelig idag, våt sne som tiner den isen vi har igjen på bakken, så nu er det helt hvitt her igjen :p
    Igår priklet æ stemorsblomstrene mine ute i drivhuset, så der han æ vår :)
    Ha ei fin uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  4. Herlig å kunne starte litt forsiktig ute allerede! Akkurat det er litt kjedelig med å bare ha balkongen. Er ikke noe poeng å starte der ute før i mai. Så jeg gleder meg til vårens første tur til feriehagen, som jo nærmer seg nå.

    SvarSlett