lørdag 30. mai 2015

Kjøkkenhagestart


I år skal det bli orden på kjøkkenhagen - i alle fall skal jeg begynne på det! Jeg lager rammer på ca 3,13 meter x 1,05 meter for da passer veksttunnellen (1 m x 3m) jeg har kjøpt i alle rammene.
Jeg har en 2x2 tommer stokk i hjørnene på rammene og bruker ubehandla ytterpanel. Til gulrøtter, persillerot, pastinakk osv skal jeg lage rammer som er to bordbredder. Vi har frest kjøkkenhageområdet. Med krafse drar jeg jorda sammen i hauger som passer i rammene. Kassene til gulrøttene har jeg planer om å fylle med sand og kompost slik jeg har gjort tidligere fordi jorda mi er grådig steinete.
I nabokassa har jeg begynt på en wigwam til erteblomster, men den skal bygges om litt før ertene plantes ut.
I fjor hadde jeg slike "veksttunneller":
Jeg lagde buer av rester fra plastikkrøra som vi fikk etter bygging (vannbåren varme + vanlige plastvannrør). Det fungerte bra på disse to kassene her, mens det ikke gikk så bra der jeg ikke brukte slike rør:
Det er mulig at en årsak var at fiberduken var ekstra dårlig, men det er ikke mye spisse hjørner som tåles i vind før duken revner. Gulrøttene måtte deles med gulrotflua.
Jeg har ikke flere rørrester igjen og så denne veksttunnellen hos Garden Living:

Den kan plukkes fra hverandre i lettmetallstenger + plastikk-koblinger slik at den tar ikke stor plass om vinteren. Den står fint i kraftig vind.
Kjøkkenhagen min ligger fullt eksponert for norda- og vestavind og også sør-østen får godt tak. Skal det bli fart i grønnsakdyrkinga må jeg skaffe mer ly.
I veksttunnellen er det noen romanescokålplanter som er sådd inne. Ellers har jeg sådd reddiker, neper, kålrot.
Tulipa 'Little Beauty'

God helg!

8 kommentarer:

  1. Den veksttunellen så veldig kjekk ut! Med mye vind må en jo prøve å få det lunere, ellers blir det ikke mye fart på grønnsakene. Sesongen blir jo så kort her, og spesielt i år. Her plasker regnet ned, og jeg fyrer i ovnen med knappe 6 grader ute. Håper at varmen kommer snart!

    God helg!

    SvarSlett
  2. Ja, en må beskytte grønnsakene så godt en kan. Her er det sol i dag, men kald vind. Det ser ut til at sommeren lar vente på seg. God helg :)

    SvarSlett
  3. Jeg har også tenkt på en sånn tunnel, men har ikke kommet så langt enda.
    Du viser bilde av en av favorittulipanene mine. Sånne små tulipaner er fine i vestlands regn og vind. Pluss at de kommer tilbake i mange år.

    SvarSlett
  4. For noen nydelige tulipaner! Det ser ut som om du har fine planer for grønnsakene dine! Jeg satte opp to pallekarmer som jeg har plantet litt i, men jeg glemte å kle dem med plast på innsiden. Men de holder sikkert i en del år uansett! Hilsen Anne-Kristin (lykkeligihagen)

    SvarSlett
  5. Hei! Det er så himla deilig å være i gang med kjøkkenhagen. Har sådd en del, men fremdeles er de litt mer varmekrevende ikke sådd eller planta ut. Sådde bønner inne i går. Kålplantene står i drivhuset. De skal få stå der en stund. De to siste årene har røttene blitt spist av larvene til kålflua. Har en plasttunnel får bruke den.
    Nå drømmer jeg om vindstille dager og varme. Anne

    SvarSlett
  6. Så fint at du deler erfaringer! Lykke til med prosjektene! Det blir nok noen sesonger til jeg prøver meg på kjøkkenhage. Søt tulipan forresten!

    SvarSlett
  7. Nå har kraftig vestavind revet ned veksttunnellen min... men veksttunnellen er heldigvis ikke ødelagt. Jeg MÅ skaffe ly :-).

    SvarSlett