tirsdag 28. juli 2015

Terrassedyrka paprika fra frø fra butikkpaprika:

Skyggebalkongen skreiv om paprika fra butikkpaprika på balkongen i februar i år, se her, og det var henvist til denne linken til Hagepraten om å så paprika med blant annet bilder av spirer og planter fra Hagen ved havet, se her.
2. mars sådde jeg paprika etter å ha tørka frøa på kjøkkenbenken i et døgn. Det ble mange spirer, og jeg tok vare på to. Den ene planta har hatt disse digre paprikaene så lenge at den var blitt skeiv. Jeg hadde tenkt jeg ville vente til de ble røde, men stakkars plante! Den står ute og det er jo ikke grådig varmt for tida. Paprikaen skal bli god på osten til frokost. For tida passer jeg et par marsvin som elsker paprika, så vi skal ha fest her.
Paprika kan dyrkes i potte på terrassen. Lang utviklingstid skal jo være bra for smaken, så mine paprika er sikkert mye bedre enn drivhusdyrka :-). Det kommer flere paprika og det er blomster på plantene. Jeg venter i spenning på å telle opp mengden til høsten.

6 kommentarer:

  1. Jeg har også nettopp høstet paprika av planter som er sådd av paprika fra butikken. Det har gått veldig fint! Flott størrelse på de du viser :)
    Jeg synes at paprika er veldig lette å få frem fra frø enten de kommer fra butikken eller fra andre frø.

    SvarSlett
  2. Så store og fine paprika! Sikkert like lurt å så av butikkpaprika. Det er ikke alltid at de frøene en kjøper er så bra. Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  3. Flotte eksemplarer. Paprika er godt:)

    SvarSlett
  4. Mine har nettopp fått blomster og de står i drivhus. Eller kanskje jeg må si min for av to planter er det bare en som har overlevd. Jeg har forresten også gyllenlakk, men den er kjøpt som plante og en rosalillafarge.
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  5. Først nå ser jeg at Skyggebalkongen også har skrevet om paprika.
    Det var mye som skjedde i min lille verden akkurat da.
    Lusa var vel egentlig det største problemet jeg hadde, og mine paprika måtte spyles mange ganger.

    SvarSlett