onsdag 5. august 2015

Vanskelig område på tomta: Smal grøft mellom hus og vei.

Grøft med gras og diverse ugras...
Huset vårt ligger nær veien med ei smal, nokså dyp grøft mellom huset og veien. Hva gjør vi der?
Det er kort avstand mellom panelet på den gamle delen av huset og bakken. Det kan øke risiko for råte. Han som grov ut tomta og rydda opp etter bygginga, sa det var lurt å legge stein nære husveggen når det var så kort avstand.
En bratt skråning og ei djup smal grøft er vanskelig å få slått også. Bildet over er tatt om våren. Da er det ryddig, men gjett om det er buskas om sommeren! Selvsagt fant jeg ikke noen bilder av det...
Innhuk med ei skuffe jord.

Innhuket etter noen år - om våren.
Mellom den nye og gamle delen av huset er det et lite innhuk - nordvestvendt. Der la graveren inn ei skuffe med jord i 2012 og der har det også grodd bra med diverse vekster... Ingen bilder fra høysommer fra dette området heller i arkivet mitt.
Plass mellom huset og parkering på nordsida.

Jordskokker
Rett nord for huset er det en nokså flat plass og bak den skrår det nokså bratt opp til parkeringsplassen vår. Mellom steinene som støtter skråningen og parkeringen, er det plass til bed. Men det er mye rart som vokser der også. Jeg har ikke orka å grave opp alt og fjerne alle røtter. I stedet satser jeg på stauder som er like kraftige som ugraset. Jordskokker er bra og lupiner er bra. Men fortsatt er det nokså mye ugras, så jeg må få planta litt tettere.
Hellelegging av plass nord for huset: Jevn settesand.

"Nordvestpassasjen"

Nordvestpassasjen: Hellelagt plass nord for huset.
Innmed husveggen har vi nå lagt heller. Disse hellene nord for huset har ligget et år uten at det har grodd noe mellom hellene. Vi har ikke lagt noe markduk. Det er nokså mye grus under settesanda på denne siden av huset.
Trapp opp fra nordsida skjuler drensrør. Heller vest for huset.

Mellom den gamle delen av huset og veien har vi spadd opp jorda og fjerna røtter før vi la på settesanda og hellene. I tillegg har vi fått en "nordvestpassasje" - en snarvei nord for huset opp på veien. Under tretrappa med pottene er det et drensrør. Vi hadde prøvd å skjule det med jord uten at det var vellykka. Nå er det skjult!
Bed i innhuk og barlind og kryptuja i skråningen.
I innhuket blir det et skyggebed. Foreløpig har jeg planta to hosta og et ormegras i bedet + noen sommerblomster. Jeg har tenkt å sette en laurbærhegg, masse mer hosta og skyggetålende stauder med hvite blomster.
I den bratte og korte skråningen fra veien og ned på hellene har jeg også tenkt til å plante hosta og andre markdekkende busker, bartrær og stauder. Vi har planta en kryptuja og en barlind.
Etter hvert som markdekkerne kommer seg, håper jeg at denne sida på huset kan bli forholdsvis lettstelt og ordentlig hele året...

4 kommentarer:

  1. Nordvestpassasjen ble riktig flott! Sånne områder er vanskelig å få pene ja. Masse hosta i bedet blir helt sikkert flott!

    SvarSlett
  2. Ser ut som du har hatt litt av en utfordring i dette området. Men du har vært kreativ, og fått det riktig fint :)

    SvarSlett
  3. Vi har steingang inntil husveggen, og er veldig fornøyd med det siden det er vanskelig å få til skikkelig vekst nær huset. Hosta kommer til å bli veldig fint! Jeg blir mer og mer glad i hosta

    SvarSlett
  4. Hei!
    Dette synes jeg har blitt fint. Kjempefin løsning. Anne

    SvarSlett