søndag 8. mai 2016

Overvintrende roser i H4:

Jeg har begynt som rosedyrker. Høsten 2013 fikk jeg ei diger Hurdalsrose som vi klippa ned og flytta. Den vokser som "ugras". I fjor sommer blomstra den flott, se her: Rosene mine

Hurdalsrosa, ubeskåret
 De lange skuddene beskar jeg nå nettopp, så blir den ikke så grådig høy:

Beskåret Hurdalsrose
Hurdalsrosa, Dronningen av Danmark, Lykkefund og pimpinellerose er herdige som bare det i sone H4 (og kaldere soner). Her er Dronningen av Danmark nå:

Dronningen av Danmark
og Lykkefundrosa, som også vokser som "ugras":

Lykkefund
Jeg kunne sikkert ha beskåret den, men jeg har lyst på en nedgrodd utestue full med blomster i juni.
Pimpinellerosa mi glemte jeg å ta bilde av nå, men den vokser slik sånne roser pleier, med masse rotskudd. Foreløpig er det greit fordi den ikke er så stor. Den står i en buskashekk der vi slår på hver side.
Chinatown-rosa har overvintra to vintre nå og begge vintrene har den frosset kraftig tilbake:

Chinatown
Den blomstra likevel i sommer. Den vokser så godt og remonterer jo. Men jeg tror jeg skal skjerpe meg med vinterdekking på den!
I fjor kjøpte jeg to roser til: En Peace-rose som skal tåle H4, men det spørs:

Peace
Dette skuddet her og den grønne greina er håpet mitt:

Peace-skudd
Det ser ikke så grådig friskt ut... Jeg satte den inne med husveggen i noe jeg mener er en lun krok. Vi hadde en periode med nærmest barfrost i februar og nærmere 20 kuldegrader. I januar var det noen uker med 20 kuldegrader, men da hadde vi snødekke.
Alle rosene har jeg tatt bilde av med blomster på i innlegget Rosene mine.
Etter anbefaling fra Dag Lyngar sin bok "100 av våre beste roser", er Mary Rose en av Austinrosene det er lettest å lykkes med, derfor ble den kjøpt i fjor:

Mary Rose
Bildet viser at det stemmer bra! Den har bare friske greiner og masse blader allerede. Den er vel kommet like langt som Lykkefund.
Jeg vil lære mer om roser, så i vår meldte jeg meg inn i Roseforeningen og fikk sortslista deres og flere blad i "velkomstpakka". I slutten av uka kom det et nytt stort roseblad som jeg skal kose meg med i dag. Her er innholdsfortegnelsen:

Rosebladet
God helg!


7 kommentarer:

  1. Gratulerer som rosedyrker og medlem av roseforeningen :) Mary rose ser jo super ut. Selv i H3 hos meg, sliter jeg med å holde liv i stilkroser...
    Det er faktisk jeg som har skrevet artikkelen om roser og stauder i det nye bladet. Håper du får glede og inspirasjon av det.

    SvarSlett
  2. Ja, rosene har fått juling i vinter, men de mest herdige av de tåler det meste. De tøffeste bryr seg lite om en sånn vinter, men flere av Austinrosene har avgått ved døden. En tommelfinger regel er at de fleste tåler ikke så mye under -20. Det er min erfaring :)

    SvarSlett
  3. Jeg kjøpte noen kanadiske roser for lenge siden.
    Enten er det jeg som er dårlig med roser, eller så holder de ikke hva de lover.
    De overlever, men blomstringer er ganske beskjeden hos meg.

    SvarSlett
  4. Kjekt med roser, kunne godt tenke meg flere. Ikke alle som blir like vellykket, men noe blir det nå alltid.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Hei!
    Noen av rosene ser begredelig ut, men Lykkefund har klart seg godt. En rose jeg synes er så vakker, er hurdalsrosa. Jeg får den ikke til. Har hatt den i mange år. Den blir angrepet av soppen svartflekk (?). Blir mistrøstig av å se den spinkle lille busken, som andre får så godt til. Men sånn er det av og til i hageverdenen.
    Vi tok ut agaphantusene i dag. Får dekke dem til hvis det blir frost.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. Blir spennende å følge med på - ha en flott uke!

    SvarSlett
  7. Blir spennende å følge med på - ha en flott uke!

    SvarSlett