mandag 16. januar 2017

Gresskaret 'Crown Prince'

Gresskaret eller vintersquashen Cucurbita maxima 'Crown Prince' har jeg blitt glad i. Gresskarsuppa blir ekstra god og gresskaret lagrer godt. I dag lagde jeg suppe av det siste gresskaret. Det hadde fått litt sopp ved stilken: Det hvite ved stilkfestet på bildet. Men det var lite skade av kjøttet under.
Jeg tipper jeg kjøpte frø fra Thompson&Morgan: Squash 'Crown Prince', F1-hybrid.
I år har jeg ikke tenkt å bestille frø fra dem, og jeg har ikke sett disse frøene i norske frøfirma eller hos Impecta. Jeg tok av noen frø nå, men er litt usikker på om gresskaret var modent nok. Frøene var ganske tjukke. Jeg skal i alle fall prøve!
Jeg lagde suppe av halvparten av gresskaret; resten fraus jeg ned. I suppa hadde jeg ingefær og hvitløk fra butikken og tre hele frosne hjemmedyrka chili.

Det sterke ble surra litt i olje, før gresskaret ble tilsatt sammen med en halv liter vann og to grønnsakbuljongterninger:
Suppa ble kjørt i stavmikser etter ca. en halvtime småkoking sammen med en boks kokosmelk. Den blei ganske tjukk:
Jeg har ikke pleid å ha kokosmelk i gresskarsuppe. Det var godt, men det smakte mer kokos enn gresskar. Gresskar har jo ikke så veldig sterk smak.




4 kommentarer:

  1. Så flott gresskar du dyrket, og så lenge det holdt seg lagret. Visste ikke at de kunne holde seg så lenge. Det blir spennende om frøene spirer,

    SvarSlett
  2. Gresskarsuppe er kjempegodt! Flott sort du har funnet.

    SvarSlett
  3. Heisann! Jeg smakte gresskarsuppe for første gang for noen få år siden, og ble helt frelst. Verdt et forsøk å så frøene, men ikke gjør som meg: glemme dem i skuffen!
    Skal så dem til våren ett år etter, kanskje de vil spire! Skal uansett gi tilbakemelding. Ha go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
  4. Åjaa..gresskarsuppe er supergodt!
    Jeg hadde gresskar for etpar sesonger siden, da hadde jeg tatt frø fra et jeg hadde året før, det gikk helt greit.De "nye" gresskarene ble ikke gule på skallet, menm kjøttet var gult og smakte veldig gdot. Så jeg vill ha prøvt å så av de du har høstet:)

    SvarSlett