søndag 19. februar 2017

Herdighetssoner og plantekataloger

Peace

Det er vår og plantekatalogene kommer i posten. De er fristende, men ikke alltid så troverdige. Denne gangen var det herdighetssonene jeg stussa mest på. Bjørnebær hadde fått herdighetssone H6. Rett sone er vel heller H3, i følge Hageselskapets sortsliste. Fiken hadde fått herdighetssone H3-4. Jeg vet de har fiken på Bornholm utenfor drivhus. Kanskje er det noen i de beste kyststrøka våre som kan dyrke fiken (utenfor drivhus)?
Masse stilkroser hadde fått herdighetssone H6. Det er få stilkroser jeg kan dyrke i H4. En av rosene som hadde fått herdighetssone H6, var for eksempel 'Karen Blixen'.  Den er H3-4 i følge sortslista for roser utgitt av Norsk Roseforening.
Dette er vel villedende reklame, og det trodde jeg kanskje var ulovlig. Jeg vet at det er stor usikkerhet forbundet med herdighetssoner. Men det er stor forskjell på H3 og H6.
Dette er gjerne noe en bare får finne seg i - evt. ikke handle fra slike firma?

Som plantekjøper har jeg lært meg å bruke Hageselskapets sortsliste:
Link til nettsted der den kan bestilles: Hageselskapet.


Eller sortslista for roser:
Kan bestilles her: Norsk roseforening.


Begge to er veldig bra, syns jeg. Det er lett å finne fram i dem, og jeg finner det jeg trenger.
Heldigvis kan jeg stole på gartneriene jeg handler fra her i området, og etter hvert lærer en seg vel hvilke plantefirma en kan stole på - oftest forholdsvis små firma.

7 kommentarer:

  1. Ja, helt enig, og jeg vet hvilken katalog du mener...;)
    Der må en legge på et par soner eller to på det meste de beskriver. Noe stemmer, men langt fra alt.

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg ser gjennom de når de kommer. Hvis det er noe jeg har lyst på skriver jeg det opp. På det lokale gartneriet har de god kunnskap, og en veldig god service. God søndag til deg.

    SvarSlett
  3. Roseforeningens sortsliste blir flittig brukt! Og gode staudebøker og -hefter. Zimtrade sine oppgitte herdighetssoner er mer villedende en veiledende. Nærmest bedrageri. Helt useriøst, og de burde vite hva de driver med! De har blitt gjort oppmerksomme på det flere ganger, men bare fortsetter som ingenting. Burde anmeldes!

    SvarSlett
  4. i have book from my grandpa about gardening [very old one] but never saw these kind of catalogs here

    SvarSlett
  5. Kan være veldig forvirrende med herdighetssonene, noen ganger er også planter merket med soner som viser seg å være feil. Det er jo greit for oss som bor i lave soner, men ikke så greit for dere andre, og fort gjort at feilinformasjon blir gitt videre. Jeg kjøpte i fjor en ekte sypress som var merket med sone 5, og fordi jeg så gjerne ville at den skulle være herdig kjøpte jeg den, men en rask sjekk på nettet bekreftet jo mistanken om at den knapt er herdig i sone 1, så vi får se hvordan det går.
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Helt enig. Har jeg lyst på noe i en av katalogene, så må jeg dobbeltsjekke i hagebøker eller på nett. For det er så mye rart med disse herdighetsonene.
    Ha en fin ny uke:)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Er helt enig. Jeg synes vi bør si hvem dette er. Det er ganske deprimerende å kjøpe dyre planter helt forgjeves. Man skal ha forholdsvis stor hagekunnskap for å gjennomskue dette.
    Kjempefint at du tar opp dette.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett