mandag 17. april 2017

Mønjelilje og 'amaryllis'

Clivia minata
Jeg har en mønjelilje (Clivia minata) og en "amaryllis" (Hippeastrum) som blomstrer trofast en gang i året.
Før blomstra de aldri for da bodde de i stua.

Mønjelilja bor for seg sjøl i et nordvendt vindu i et uoppvarmet rom og amaryllisen bor i vinterhagen om vinteren og ute om sommeren. Mønjelilja har aldri vært potta om, vannes sjelden og får aldri gjødsel. Amaryllisen ble potta om for noen år siden fordi den var planta sammen med ordentlig amaryllis: Amaryllis belladonna. De ordentlige amaryllisene blomstrer aldri hos meg og jeg har hatt dem i mange år. Fine grønne slanke blader har de alltid. De står også i vinterhagen om vinteren og ute om sommeren. I vinterhagen er det omkring 10 grader hele vinteren.

I midten av mars blomstra mønjelilja:


og nå blomstrer amaryllisen:

Hippeastrum

Fortsatt god påske!

8 kommentarer:

  1. Det er stas når de blomstrer ja.
    Hos meg blomstrer Hippeastrum aldri til jul. Men det spiller ingen rolle så lenge den bare blomstrer.

    SvarSlett
  2. Mine favoritter, begge to:) Veldig moro å få Cliviaen til å blomstre hvert år, og nå har jeg endelig knekt koden:)

    SvarSlett
  3. Flotte blomster hos deg! Mine cliva vil ikke blomstre, så kanskje jeg skal sette den ned i kjelleren under lyset sammen med alle mine camellia. Ellers har jeg tre clivia med varigerte blader. Med de er det i grunnen det samme om de blomstrer, for de har jeg pga. bladene :)
    Jeg fikk i vinter blomster på 4 amaryllis, og det har jeg aldri fått til før.

    SvarSlett
  4. Flotte bilder av blomstrende Clivia, min vil ikke blomstre fint med tips.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  5. Hei! Nydelig blomstring.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. Den var veldig flott da, Cliviaen! Jeg har ikke hatt løkblomster inne på mange år, men fine er de virkelig.
    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
  7. Så fine de var, jeg prøver igjen i år å få amaryllisen fra julen til å komme igjen til neste år, men det spørs om jeg klarer det, blir i tilfellet første gang. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  8. Jeg har amaryllis som blomster hvert år og jeg har hatt det nå i 22-23 år. Jeg har det i stua vindu i mange år på samme sted❤️❤️❤️

    SvarSlett