mandag 22. mai 2017

Gjødsel

I fjor gjødsla jeg rhododendronplanta mi ('Cunningham's White'). Nå blomstrer den.

Før blomstene kom, så bladverket slik ut:

I fjor så bladverket slik ut - nesten gult:

Slik blomstra den i fjor:
Konklusjon: Jeg tror rhododendrongjødsel er fint!

Jeg bor i et område med forholdsvis kalkrik jord, men har laga et slags surjordsbed likevel. Busken ble planta i litt torvstrø, barnåler og kompost. Jeg har mye barnåler og bar, så det strøs på jevnlig. Litt jernskrammel har den også fått, for når jorda ikke er sur nok, sliter planten med å ta opp jern. Derfor tenkte jeg at det skal i alle fall ikke mangle jern rundt den. Det er sikkert overtro at det hjelper.

I år har jeg erfart en ting til med gjødsel: Jeg pleier å så i vanlig plantejord som jeg kjøper for å slippe ugrasfrøspirer. Jeg gidder ikke kjøpe såjord, for pakkene er små, og sand har jeg. Likevel pleier jeg vanligvis ikke blande inn noe sand. Det pleier å gå bra. I fjor fikk jeg tak i noe som het gartnerjord og den var tydeligvis helt gjødselfri. Slik så prydtobakksspirene ut:
De kom seg da de ble potta om i vanlig plantejord (torvfri av miljøhensyn). Små spirer trenger ikke å gjødsles vanligvis, men gjødselfri jord blir tydeligvis for tynt for dem. Det sto på sekken at en skulle tilsette gjødsel. Det står det jo ikke på de vanlige plantejord-sekkene. Fordelen med gjødselfri plantejord er at den for eksempel kan brukes til surjordsplanter og da tilsetter en gjødsel tilpassa slike planter (uten kalk).
Noe etterbilde etter ompotting har jeg glemt å ta, og nå får dere ikke se prydtobakkene mine. De er svært lange og tynne og ligger utover under et grantre for herdig. Det er blir alltid for varmt for spirene mine på slutten av sesongen inne, så de blir alltid nokså stygge. De kommer seg når de blir planta ut.








4 kommentarer:

  1. Det må jeg si var litt av en forandring på blomstringen! Gjødsel må nok til, og særlig når bladene blir gule. Da mangler de ett eller annet.
    Rust er flott til rhodoer. Jeg bruker mye furunåler(fra furua vår)som rakes opp og legges under, og rusne spiker.

    Det selges faktisk torvfri plantejord nå:-)) Veldig bra!

    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  2. Ja, gjødsel er veldig viktig! Plantene må jo få litt "mat" :)
    Stor forskjell på den rhododendronen.
    Takk for påminnelsen, jeg skal huske på det neste gang det regner.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Det er innmari viktig å gjødsle. I år skal jeg bruke mer hønsegjødsel.
    Morsomt å se hvor fin rhododendronen har blitt.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Så flott rododendronen din ble, tror også jeg har et par som trenger gjødsel. Jeg var og hentet myrjord til to av dem i fjor, tror det hjalp litt på formen. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett