fredag 23. juni 2017

Hageiris


Våren 2015 kjøpte jeg tre barrotsplanter med hageiris, og i år ser jeg blomstene! De har brukt litt tid på å etablere seg. Men i år har to av dem flere blomsterstengler og alle har flere blomster på stengelen. Den ene med bare en blomsterstengel måtte flyttes for jeg hadde greid å plante for tett. I tillegg knakk jeg bladene på den under vårlukinga i år. Noen rammes bare av alt! Men blomstrer gjør den. Alle tre står i et sørvendt bed i en skråning med nokså bra med sol. Jeg passa på å få rotstokken over jorda da jeg planta.
Iris x germanica 'Pink Confetti'

Iris x germanica 'Acoma'

Iris x germanica 'Edward of Windsor'

Jeg har den vanlige blå hageirisen også som ikke har så store blomster:



Jeg trodde Iris germanica var en art akkurat som Iris sibirica som jeg også har, men det er det ikke. Iris x germanica er en naturlig hybrid, kjent i Europa i over 1000 år. Den hører til underslekten skjeggiris, og et synonymt navn på Iris x germanica er Iris Barbata-hybrider.
Dette er fra Knut Langeland sin staudebok. Den er veldig artig for den har med en del historie rundt planteslektene.


Den gamle irisplanten min vokser i bedet inn mot gamlestua sammen med en masse revebjeller for tida. Irisen er veldig stor i år, så jeg bør nok snart dele den. Hvis man lar dem stå lenge nok, blir det bare rotstokker i midten og blader og litt blomster rundt. Så de liker deling! Hvordan det er med de tre nye irisene mine, vet jeg ikke. Det er ikke sikkert at de vokser så kraftig.


God St.Hans-helg!

5 kommentarer:

  1. Så nydelige de er de du har! Den Edwart of Windsor hadde jeg en gang, men dessverre så døde den. Acoma var helt nydelig. Knut Langeland har skrevet flere flotte bøker. Jeg har flere av de gamle bøkene hans, men ikke den du viser der. Hagebøker er hyggelig lesestoff!

    SvarSlett
  2. Edwart likte jeg best. Så kjekt når noe en har plantet endelig kommer i blomst. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Vakkert! Noen planter trenger år på å etablere seg, men er virkelig verd ventingen.
    God St.Hanshelg!

    SvarSlett
  4. Hei. Nydelige iris. Jeg får lite blomster på mine. Tror de står for mørkt, men bladverket er veldig dekorativt. Revebjeller tør jeg ikke ha her på grunn av de små barnebarna. Ønsker deg en fin midtsommer.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  5. Confetti er flott å se på i blomsterform også ser jeg :-)

    SvarSlett