fredag 30. januar 2015

Spirer

Nå spirer det hos meg. Denne kassa var det flest spirer i.
Gyldenlakk har jeg aldri dyrka før. Den spirer godt.
Jeg sådde akeleier inne i fjor uten kuldeperiode og det gikk fint, så da gjør jeg det samme i år igjen. Det er en liten spire av de gule akeleiene.
Spraglene har ørsmå frø. Jeg ser de kom nokså tett i potta. Jeg syns ikke det er så farlig om det ser ut som en plante har forskjellige blad fordi det egentlig er flere planter.

Chilispirer er takknemlige å fotografere
og greie frø å så også siden de er så store. Dette er Chili Hot Cheyenne F1. Her er det kjempeflotte bilder av chilispirer: Enhagemeddam.blogspot.no

Kaktus, levende stein (Lithops) og agave mix var noe av det første jeg sådde.
Det går bra med agavene og kaktusene. Lithopsen tror jeg kanskje ikke det blir noe av.

Disse spirene er jeg veldig fornøyd med. Det er keisertre, Paulownia tomentosa. Jeg greier ikke la være å falle for sånne fristelser i frøkatalogen, selv om erfaringen min er at disse eksotiske frøa oftest ikke spirer for meg. Jeg har ikke undervarme utenom litt varme fra badegulvet.

Her er "spirerommet" mitt:
Plug-and-grow-lampa henger i tørkestativet som dermed ikke kan brukes til klestørk på en stund...
Navnet på alt jeg har sådd hittil i år finnes under fanen Såliste.

God helg!

9 kommentarer:

  1. Så flott det spirer hos deg! Nei, du må nok slutte å vaske klær ;)
    Keisertre høres spennende ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Passer fint å slippe å vaske klær nå - det blir jo snart travelt med prikling :-)

      Slett
  2. Hei! Jammen er du en ihuga plantemenneske. Selvfølgelig skal frøene ha den beste plassen. Denne tida hvor det begynner å spire, er så spennende. Her har kjempeverbenaen begynt å spire. Det er helt fantastisk. I fjor var det ikke en spire. God helg til deg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at de spirer! Jeg trodde jeg ikke fikk til spirer i fjor, men så fant jeg en umerka potte seint på våren med to spirer som viste seg å være kjempeverbena. Da ble jeg gla.

      Slett
  3. Så godt å se spirene hos deg! Du har alltid så mye artig på gang! Jeg skal så de første frøene i dag, så du leder stort. Og så må jeg si det der var god utnyttelse av tørkestativet, mye kjekkere enn klesvask i alle fall :) Nyt helgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med frøsåinga! Det er gøy - går og glor på pottene flere ganger om dagen... :-)

      Slett
  4. Åå det er vel ikke noe som de små første spirene på denne årstiden, her blir det tidlig vår og mye fint.
    Du er kreativ ser jeg he he, snedig lys-oppheng og det fungerer ser jeg.

    God lørdag til deg.

    SvarSlett
  5. Så mye spirer,her venter jeg på blodbegerspirer men det ser ikke lovende ut.
    Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  6. Morro å se hvordan spirene av Keisertre ser ut. Smart bruk av badet ja ;-)

    SvarSlett