søndag 6. desember 2015

Streptocarpus - Vrifrukt

3. januar i fjor sådde jeg ei pakke frø med vrifrukt Streptocarpus 'Dragen Mixed'. Det var ørsmå frø, og jeg prikla grovt over i 4 potter. Det ble "planter som fikk flere farger på blomstene" - sånn så det ut i alle fall siden de var så dårlig prikla. De blomstra i fjor og blomster nå, men var litt pjuske i sommer. Jeg delte dem, og siden da har de blomstra. Nå begynner det å nærme seg at det er en plante pr. potte:

Fargene går fra lys rosa til blålilla. Jeg syns det er så pent at det er så mange forskjellige fine farger på blomstene som passer så bra samen. De har veldig pene blad også.



De står ute, men under tak om sommeren. Jeg har hørt at bladene ikke skal like å få vann på seg. De vannes ovenfra. Av og til søler jeg litt vann på bladene uten at det ser ut til å gjøre noe. Kanskje det bare er tull at bladene ikke tåler vann? Det pleier jo å regne på plantene i naturen...
Nå står de kjølig med plantelys i vinterhagen. Da holder de seg pene lenger enn om jeg hadde dem i stua, og jeg trenger ikke vanne så ofte. Det er av og til praktisk å ha plantene der det er enklest å passe på dem. "Normale folk" har dem i stua og hiver dem om/når de blir stygge :-).


God kveld!

16 kommentarer:

  1. Så flotte de var! Det er endel planter som det sies at ikke tåler vann på bladene, fks Saintpaulia. Men jeg har ikke sett at de tar skade av litt vannsøl. Ha en fin adventsøndag!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg er nok ikke helt normal. Har aldri sett dem (tror jeg da), men de er veldig fine.
    I den virkelige verden får plantene vann ved at det regner.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
  3. Aldri hørt om dem, så søte de er.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Sånne husker jeg min mor hadde i vinduet i mange år. Så flotte de har blitt, og så fine farger de har ☺ Det hørtes fristende ut å så de selv ☺
    Tror de tåler litt vann på bladene ja, akkurat som St. Paulia. De har hårete blader de også, men tåler jo litt vann.

    SvarSlett
  5. Min bestemor hadde Streptocarpus i alle vinduskarmer, og de var utrolig flotte planter, kraftige og blomsterrike alle sammen. Husker hun delte de hver vår! De er nydelige, men krever en bred vinduspost, for bladene er lange! Kunne godt tenkt meg et par eksemplar. Hvor kjøpte du frø?

    SvarSlett
  6. Det er planter jeg ikke har noe erfaring med,
    men de ser ekstra fine ut med forskjellige fargetoner.

    SvarSlett
  7. Så fine! Morsomt med så mange forskjellige farger. Jeg har en streptocarpus i akvarie-drivhuset sammen med mange orkideer, så det "regner" nok litt lunkent vann på den innimellom. Kanskje det er kaldt vann de ikke tåler.

    SvarSlett
  8. Så fine! Morsomt med så mange forskjellige farger. Jeg har en streptocarpus i akvarie-drivhuset sammen med mange orkideer, så det "regner" nok litt lunkent vann på den innimellom. Kanskje det er kaldt vann de ikke tåler.

    SvarSlett
  9. Jeg fikk kjøpt meg tre mørkeviolette streptocarpus i fjor sommer. De stod ute i delvis skygge hele sommeren. Jeg tok de inn til vinteren, de har overvintret fint inne. Jeg dusjer bladene noen ganger ukentlig med litt romtemperert vann. Det virker som plantene stortrives med det. Det virker som det motvirker bladkollaps, som jeg har sett skje regelmessig hos andre streptocarpus.

    SvarSlett
  10. Jeg lurer på om noen setter stiklinger? Ta to blader å sette de i potte. Husker min mor gjorde det. Har noen erfaring med det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg ikke prøvd. Det skal jo gå med flere planter. Jeg har prøvd med St Paulia og ikke fått til. Streptocarpusene er så lette å dele så det er veldig lett å få veldig mange av dem på den måten.

      Slett