mandag 18. juli 2011

Spinnmidd på kala og ompotting av kvalt duftranke


Nå er det snart tre blomster på kalaen min!
Og en fjerde er på vei...
Dessverre er det spinnmidd på kalaen. Spinnmiddene er små, litt brunaktige og lager et fint spinn på undersida av bladene. De mest angrepne bladene tok jeg og klippet vekk. Jeg har tenkt å dusje kalaen daglig med såpe-/olje-blandingen min. Hjelper ikke det, blir det ny omgang med gift.
Her har den ukjente planten fra Azorene sådd seg sjøl i potta til en duftranke. Den ukjente planten er mest villige og duftranken er blitt kvalt.
Den ukjente planten har kraftige hvite røtter. Til venstre på bildet ligger den vesle duftranken.
Her er nærbilde av en rotdel og en liten plante av den ukjente planten.
Tidligere blogginnlegg med bilde om den ukjente planten fra Azorene
Planten fra Azorene sår seg altså selv, men den lager også avleggere på de lange blomsteraksene. Den har små hvite blomster og får små grønne frøkapsler. Frøkapslene kan egentlig minne litt om gul daglilje sine, men de er mye mindre. På Azorene fant jeg den på mørke plasser under trær, men den ser ut til å takle sol ganske bra også.
Jeg har prøvd å lime bildet av planten inn i google bildesøk for å finne liknende planter, men har ikke fått gode treff.
Nå har duftranken og den ukjente planten fått hver sin lille potte. Jeg har jo en stor potte med den ukjente planten. Men siden den er så villig, er det fint å kunne overvintre en liten plante i stedet for en stor!
Det var igjen en del lekakuler og potteskår. De tørker jeg og bruker om igjen.

4 kommentarer:

  1. Your mystery looks like a Chlorophytum? What we call hen and chicks, because it sends out young plants on long stalks.

    I have read that spider mites are when the air is too dry. Our wild arum lilies grow in seasonal ponds, in shallow water around the edge. I have one growing in the rose garden. Try misting underneath the leaves, just with water.

    SvarSlett
  2. Thank you! A Chlorophytom looks like my plant both the flower and the young plants on long stalks.
    I shall give my kala a shower as often as I can. It has never been as beautiful as it is this year, and that is perhaps because of our rainy weather.

    SvarSlett
  3. Stakkars duftranken som fikk en innflytter i potten sin :-) Det så trangt ut, så det var nok godt å komme i hver sin potte.

    Planten fra Azorene ser veldig livskraftig ut. Den ligner en inneplante moren min hadde før, og som fikk avleggere på stilker (som på bildet). Jeg husker ikke navnet, men det er godt mulig at det var en chlorophytom.

    Håper du får bukt med spinnmidden på kalaen!

    SvarSlett
  4. Hadde en stueplante som ligna en gang - litt sånn gressaktig, og lange stilker med med små "dusker" - bare til å sette i jorda, så hadde du en ny plante!!!
    Jammen fint for duftranken at du berga den - det så ut til å bli trangt... jammen mye liv i den ukjente planten!
    Håper du får bukt med spinnmidden - Kalaen er virkelig nydelig!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett