tirsdag 29. mai 2012

Utplanting av bønner. Ompotting av Nattens dronning og noen til.

I går fant jeg ut at bønnene, brekkbønner (Phaseolus vulgaris) var klare for utplanting. Jeg lagde en kasse med kompostjord til flesteparten av dem. Siden kulda har kommet igjen, dekker jeg dem med fiberduk.

Etter flyttinga har en del potteplanter blitt litt forsømte. I dag har jeg pottet om Nattens dronning (Selenicereus grandiflorus). Den har jeg sådd en gang for flere år siden, og det har bare stått i potta si og vokst og vokst. De lange tynne kaktusrankene har jeg ikke fått bundet opp skikkelig. Det har i grunnen ikke vært så vellykka prosjekt.
Her har jeg brettet ut de lange rankene:
Jeg har har klipt dem av. Det var en av dem som hadde satt rot. De lange trådliknende utvekstene som den sikkert klatrer med når den får noe å klatre på, hadde fått rothår. Jeg klipte til en avlegger av den og satte i jorda sammen med planta.
I tillegg trengte en rosmarin (Rosmarinus officinalis), en Dichondra silver falls og den stakkars overlevende tynne tomatplanta mi ompotting.
Resultat:

3 kommentarer:

  1. Synes du er flittig jeg, potte om inneplanter er forsømt her, ja inneplantene generelt.
    Bønnene ser lovende ut de og, måtte bare frosten være vekk, her var det minus 3 grader i går morges.
    Nyt hagedagene :)

    SvarSlett
  2. Huff det ble plutselig kaldt igjen...godt å kunne bruke fiberduk:)..omplantingen har gått litt i rykk hos meg også:)

    SvarSlett
  3. Bønner har æ aldri prøvd og dyrke, noe og tenke på :)
    Takk for koselige ord inne hos mæ, ha en fin kveld, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett