lørdag 20. oktober 2012

Vårforberedelser...




















             I regnvær og søkkvåt, klinete jord har jeg prøvd å forberede vår. Jeg måtte gjøre reint i kaninhuset og fikk en del kaningjødsel og gammelt gras som de ikke hadde spist opp. I kjøkkenhagen grov jeg opp en spade dyp og to spadebredder brei renne og fylte kaninrusket oppi der og la over igjen mesteparten av jorda.
Rundt bedet la jeg ei rad steiner sånn at jeg "finner" igjen hvor det var til våren. Det skal bli varme fra kaningjødselen og graset når det gjærer, men det spørs om jeg har lagt tjukt nok lag. I "Trivsel i hagen" står det 70-80 cm tjukt lag for å dyrke i februar og 30-40 cm for seinere dyrking. Det er vel ikke så langt unna det siste.
Egentlig skal alt dette gjøres til våren ser jeg, men jeg tenkte kanskje det var så kaldt nå at gjæringa ikke starter. Jeg får heller krafse vekk jorda og slenge mer gjødsel på til våren. Det er vel ikke akkurat kaningjødsel som brukes heller vanligvis, mer hestegjødsel. Kanskje det blir litt varmere enn uten gjødsel/gras likevel?
Over må jeg ha en treramme med glasslok - til våren.

4 kommentarer:

  1. Kjekt med litt kaningjødsel. Den kan sikkert brukes på samme måte som annen gjødsel, men det må kanskje litt mer til av den? Dette har jeg ingen erfaring med ;-)
    Lykke til med prosjektet!

    SvarSlett
  2. Koselig og forberere våren allerde nu :)

    Ha ei fin helg

    hilsen Lisbeth :)

    SvarSlett
  3. Godt med alt som er gjort! :D

    Har svart på spørsmålet ditt om å narre Villpoppelrose til å blomstre neste år. Når frøplantene står inne er de vintergrønne. Skal du så så sent som nå, må du nok ha tilleggslys for å få spiring, deretter kan de bare stå feks i en kjølig vinduskarm, til de begynner å vokse til våren. Du finner mer om denne planten under *favoritter* på Skyggebalkongen :D

    SvarSlett
  4. Flinke du :) Det må være flott å ha egen gjødsel til hagen. Her går det i kjøpt hønsemøkk i pelletsform og beinmel.
    Finfin uke til deg.

    SvarSlett