lørdag 16. februar 2013

Jeg har sådd løvetann, og julestjerna mi blomstrer ikke.

Jeg har sådd løvetann. I høst samla jeg frø, og i dag har jeg sådd dem. Det er en plante jeg aldri har sådd inne før, og det tipper jeg gjelder flere enn meg! Jeg er litt spent på om jeg får til skikkelige blader slik at
disse dyra på bildet under får glede av dem:
I vinterhagen har jeg masse lus og hvitfly på ynden. To edderkopper har laget svære spinn omkring planten og fanger en masse udyr. Jeg hjelper til med å dusje med vann:
Vinterhagen i midten av februar:
En hortensia hadde masse spinnmidd. Den fikk en omgang gift fordi jeg ikke ble kvitt skadedyra og var redd jeg skulle miste planta. Edderkoppene var ikke flyttet inn da. Kanskje ikke edderkopper spiser spinnmidd forresten? Nå er den frisk og har satt knopper.

Ellers har jeg en teori om julestjerneblomstring. Her er julestjerna mi nå:
Og her er den i fjor:
Bildet er tatt 18. mars i fjor i forbindelse med at vi solgte leiligheten. Den sto absolutt ikke ute på den tida! Dette var bare for fotografen - og under visning sto den også ute og laget Syden-stemning...

Julestjerna blomstra "aldri" (sånn ca.) før jeg fikk terrasse som den kunne stå ute på hele sommeren. I fjor fikk den ikke stå ute siden jeg ikke har noen terrasse for tida. Den har selvsagt fått endrede forhold inne  også siden vi har flytta, men inne-forholda har variert før om åra også. Jeg har hatt den siden 1998 og flytta flere ganger. Til sommeren skal vi få terrasse og julestjerna skal ut, så neste vår blir det blomster på den - om teorien min stemmer!

Til slutt: En av phalaenopsisorkideene kommer med skudd. Den gamle blomsterstilken visnet ned  til et "ledd", og fra leddet vokser denne lille stilken ut. Det har ikke vært så mange ganger at dette har skjedd med orkideene mine. Som regel har hele blomsterstilken visnet ned. Men jeg pleier å la stilkene stå når blomstene har falt av, siden jeg alltid håper på en slik!

6 kommentarer:

  1. Så flott julestjerne du har! Det er jo litt av en prestasjon å holde den i live så lenge! Jeg hadde en gang en oppstammet julestjerne som jeg fikk blomster på to år på rad. Men den sto aldri ute. Jeg satte den på et mørkt rom med timer på lyset. 10 timer med lys, og 14 timer mørke fant jeg ut etter litt prøving og feiling. Da blomstret den som bare det etterpå. De kaltes før for kortdagsplanter husker jeg, og det gir jo litt mening. Prøv deg frem i et par mnd. Og så fåt du sikkert blomster på de ut på våren en gang :-)
    Morsomt med orkideen din også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var lurt å sette dem i et mørkt rom med timer på lyset. Jeg har en litt mindre julestjerne. Kan prøve med den!

      Slett
  2. Oj - har du virkelig holdt liv i julestjerna siden 1998...Det er jo helt fantastisk. Og så stor og flott den var der den stod i full blomst. Regner med du tar rett og får den i blomst igjen - det virker jo som om den trives hos deg ;-)
    Ha en flott helg,
    klem fra Lunalu

    SvarSlett
  3. Virkelig imponerende at du har hatt julestjerna helt siden 1998! Den ser så frodig ut, jeg tenker du får den til å blomstre igjen etterhvert!
    Så moro med orkideen :)

    Fortsatt god helg.

    SvarSlett
  4. Oi, er julstjernen virkelig så gammel! :-O Har lest om den før, men dette er jo imponerende! Flink er du! (og den!).

    Jeg lurer litt på om Løvetann i prinsippet er 2-årig, og ikke blir så stor første året? Hm, men jeg leste noe om det, men noe grønt til de firbente må det vel bli. Artig å så noe som alle andre vil bli kvitt, ror du kan regne deg som pioner på løvetann :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vel sant ja - den er vel litt gulrotaktig med svær rot. Hm, kanskje det blir litt mislykka, men kaninene liker sikkert rota også, håper jeg :-)

      Slett