tirsdag 28. mai 2013

Deling av Mont Bresia og fredslilje dyrka i potte

Mont Bresia-en min har vokst i samme potta i mange år - kanskje 10-år. Sånn så den ut... Jeg har gjødsla i vekstsesongene. Det var på tide å dele den!
Jeg tok en liten plantespade og skar tvers i gjennom rota på midten.  Halvdelene delte jeg litt opp slik at jeg fikk planta dem pent i to potter. Masse gamle smårøtter under de små løkene grov jeg vekk og kasta slik at det ble plass til litt jord under røttene/småløkene. Nå er de vanna og klare for litt mer vekst. Jeg håper at det blir masse blomster!

Fredslilja trengte samme medisin:
Den var ikke så hard, så den delte jeg mer forsiktig med hendene. Det ble tre planter. Nå skal jeg prøve om fredslilje får nok lys gjennom det lille vinduet på badet. Det er så stilig med planter på badet, men det er som regel litt lite lys der.

Ellers har jeg planta veldig villige stauder på nordsida av huset blant annet toppklokker som jeg har henta i plenen. Spent på om de trives med lite lys.
Ved innkjørselen har jeg planta blant annet brennende kjærlighet og en revebjelle som har sådd seg sjøl via komposten i grønnsakhagen. Den planta som henger med hodet er en nattfiol, sier vi, men det er ikke orkideen. Det er denne http://no.wikipedia.org/wiki/Dagfiol. Den vokser som ugras her.
Orkideen har vi også - se her hvis du vil (på slutten av innlegget): Edderkoppblomst i blomst og mer om plantene fra småbruket

3 kommentarer:

  1. Det er jo kjekt å kunne dele planter på den måten. De blir flere og de får det sikkert bedre i potta også ;-) Jeg har en kjempestor agapanthus som helt sikkert burde ha vært delt på samme måten.

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg inspirert, det trengs mye deling her hos meg :-)

    SvarSlett
  3. så fint med å få flere planter av gamle vinnere :)

    SvarSlett