fredag 22. november 2013

Kjøkkenhagen i november

Innhøsting av gulrøtter. 3. november tok jeg opp resten av gulrøttene mine. Jeg har sådd to typer frø: "Vanlige gulrøtter" som er de orange og Carrot Rainbow F1 (T&M) som er de med hvitgul til orange farge. En av gulrøttene i raden til de "vanlige gulrøttene" ble hvit. Det er vel et feilsådd frø, men det hadde jo vært spennende med en mutasjon!
Noen av gulrøttene er ganske grønne på den delen som sto nær/over jordoverflaten. Jeg får kanskje hyppe gulrøttene til neste år. Det har jeg ikke gjort før.
Her er resten av romanesco-kålen min. De er så pene. Jeg har hatt dem under fiberduk. Ingen kålmarker på dem! Neste år blir det flere er planen. Jeg har lyst på lilla blomkål også.
Første innhøsting av jordskokker. Det ble ei god suppe!
Noen maineper som har blitt stående. De var ikke så verst å spise, men litt treene og litt markspiste. Kaninene fikk derfor mesteparten av dem. Det likte de godt!
En reddik som jeg lot gå opp i frø. Svær frøstand! Hønene fikk kose seg med den.
Walking-stick kålen ble ikke akkurat lang nok. Kaninene koser seg med bladene. Men nå har kålen frosset. Det var 8 minusgrader i dag.

Fortsatt blomstring i kjøkkenhagen 3. november:

Pyntekål, kornblomst og balderbrå (ugras)
Erteblomst

Kjøkkenhagen i november:

3. november

17. november

22. november


7 kommentarer:

  1. Så flott å kunne høste grønnsaker så sent av egen avling! De fargerike gulrøttene ser så deilige ut. Kaninene dine er heldige :)

    SvarSlett
  2. Flott avling! Bra det blir noe snadder på dyrene også :-)

    SvarSlett
  3. Hei! Utrolig å se vakre soler av gulrot. Jordskokksuppe er nydelig. Har du tatt frø fra reddikene? Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hengte opp en frøstand til tørk, men jeg tror kanskje fuglene har spist opp den...

      Slett
    2. Flott gulrotavling!
      Romanescoen er jo veldig dekorativ! Smaker den litt som blomkål?

      Slett
    3. Det skal visst være krysning mellom brokkoli og blomkål. Konsistensen var kanskje mer som brokkoli, mens smaken var mildere enn den, men litt forskjellig fra blomkål også. Huff, er visst ikke så god på dette med smak. Godt var det uansett!

      Slett
  4. Jeg synes det er så morsomt med uvanlige farger på grønnsakene. Jeg merker at ungene blir mer ivrige på å spise dem også da... De lysegule gulrøttene dine var spennende. Jeg hadde røde i år, men det hadde vært morsomt med flere farger.
    Du er heldig som har høner og kaniner som kan kose seg med overskuddet. Eller rettere sagt: De er heldige som får så mye knask fra kjøkkenhagen. Det blir nok satt pris på:)

    SvarSlett