søndag 8. desember 2013

2. søndag i advent: Første snøfall.

Årets første ordentlige snøfall. Her er prydgraset mitt.
Bilde under: Noen lavendel, en halvdød drue og nederst ei rose har blitt dekket med granbar og løv tidligere. Nå har de også fått en snøhaug på seg:
Lavendelsnøhaug, druesnøhaug og rosesnøhaug.
Jeg trodde begge druene mine var døde etter den harde vinteren i fjor. Seint på sommeren så jeg et bitte lite rotskudd ved den ene druepinnen. Det er flaks om den klarer seg.
Vi flytta ei svær Hurdalsrose nokså seint i høst. Den ble kraftig beskåret, og vi måtte kappe noen lange, tjukke røtter som hadde vokst inn i naboplantene. Den er herdig til H7. Siden den er nydlig flytta, har den også fått litt ekstra dekke.
Under er bilder fra flyttinga av rosa og etterpå:
Bilde over: Hurdalsrosa rett etter flytting med masse kompost rundt rota.
Bilde under: Seinere på høsten fått ekstra dekke med grasklipp.
Lavendelene har overlevd fjorårets vinter, så de skal vel klare seg i år også.


4 kommentarer:

  1. Hurdalsroser tåler alt! Jeg har en her som jeg har brent bål ved siden av, så den tror jeg tåler det meste :-)
    Godt med et tynt snødekke over plantene, men jeg ønsker meg mer.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Godt for plantene at det kom litt snø nå! Det gar tilogmed blitt litt hvitt på toppen av krukkene her på Skyggebalkongen, vi er *litt* nærmere våren! :)

    Nyt hvit søndag!

    SvarSlett
  3. Godt med en snødyne som beskytter plantene. Her er det allerede mildvær igjen, og snøen har begynt å tine.
    Ha en fin adventsøndag!

    SvarSlett
  4. Ja, den hvite dyna måtte bare komme. Håper Hurdalsrosa kpmmer seg!

    SvarSlett