fredag 3. januar 2014

Start på våronna...

Jeg har sådd mer: 
Klokkeranke 'Alba' (Cobea scandens),
Engletrompet (Brugmansia suaveolens),
Dichondra argentea 'Silver Falls',
Clematis Mandschurica,
Hosta-blanding,
Gul akeleie (Aquilegia chrysanta 'Yellow star'),
Verbena rigida polaris,
Lerke.
Clematis, hosta, lerke og akeleie kan trenge kuldebehandling. Foreløpig står alle pottene varmt i minidrivhus i stua. Lerka er sådd fra frø jeg har pirka ut av noen kongler fra lerketreet vårt. Det var ikke så mange frø jeg fant.
Jeg driver og forbereder våronn med å skaffe meg mer plantelys og et dyrkningsbord til vinterhagen. Plantelys har jeg fått på nettet. Jeg har bestilt et industriarmatur med lysstoffrør (2 x 58 W) fordi jeg har et plantelys med samme type lysstoffrør fra før.
Men dyrkningsbord er det verre med. Jeg har et undervanningsbrett som er 125 cm x 49 cm - og det skal ha plass på toppen. Et bord var for smalt og et var for dyrt med blant annet helt vill fraktpris (over 1000 kr). Kanskje jeg skal kjøpe trancherbord? Sier takk til gode råd :-)

To stiklinger av denne fuchsiaen har fått jord på røttene sine. Jeg har hatt dem ståendes i vann på kjøkkenbenken siden i høst da fuchsiaen flytta inn i vinterhagen.
Her er stiklingene:

6 kommentarer:

  1. Hei! Jeg vet ikke om dette passer.
    Vi har rett og slett kjøpt bilmatter på Euro-pris og lagt vanningsfilt oppå. Bilmattene er er ca 40- 50 cm brede og 60-70 cm lange Hvis jeg husker riktig, kjøpte vi vanningsfilt på Bo Grønt. Så er det bare vanne på filtet og jorda trekker opp vannet. Det har fungert helt fint og er ikke så himla dyrt. Vi bruker de bordene vi har.
    Vet ikke om dette kan hjelpe.
    Fuchsiastiklinger har jeg bare prøvd om våren. Ta grønne skudd og putt dem i jorda, og etter noen få uker har de danna røtter.
    Innlegget ditt ga virkelig vårfornemmelser. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, tusen takk for flott råd! Jeg hadde ikke tenkt på at bilmatter kunne fungere som et slags undervanningsbrett. Blir litt våryr av denne grønne, varme vinteren og jeg kan vel komme til å angre med svære planter som lengter ut og tjukt snølag ute i april...

      Slett
  2. Skal si du har kommet godt igang alt.Jeg som trodde at jeg alltid var tidlig ute. Godt å se at du er ivrig. Hilsen Elisabeth fra HagebloggereN.no

    SvarSlett
  3. Just a short visit today. Nice to see your postings again. JC

    SvarSlett
  4. Oi, så aktiv du har vært da! Godt nyttår, forresten!

    Er undervanningsbrettet solid nok til å stå direkte på sånne rimelige bordbukker som man får på Ikea? Evt kan du stive av med et par planker på tvers, om du jhar :) Ikke så pent, men hvis brettet dekker hele gjør jo ikke det noe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo sant! Brettet er stivt nok til det - og sånne bukker kan en jo t.o.m lage sjøl evt. Småplanter er jo ikke så grådig tunge.

      Slett