mandag 6. april 2015

Sommerfuglbusk (Buddleja) spirer


Jeg har sådd sommerfuglbusk i år. De spirte fint etter en periode i kjøleskapet. I går prikla jeg dem. Noen spirer sto litt tett. Det var mer enn nok spirer slik at jeg ikke trengte å jobbe hardt for å skille alle for å få flere busker. Dessuten kan jeg vel ha flaks å få til en sånn en:
Bilde av sommerfuglbusk fra Bakker sin katalog.
Bildet er fra Bakker sin katalog, og det er vel litt fotojuks... men hvem vet, det var blandingsfrø jeg sådde. Hageoptimisten.
Her er potta nå etter prikling og før blomstring:
Flere sommerfuglbuskspirer i samme potte

Jeg er spent på om jeg får til overvintring av disse buskene etter hvert. Det er vel egentlig H4 her, men vi har f.eks. pærer og noen epler som har herdighet ned mot H3 som overvintrer. Sommerfuglbuskene kan settes på en lun plass, men meg har tenkt å overvintre noen inne: Lyst og ca 10 grader er det jeg kan tilby dem. De første årene blir det vel inne de overvintrer.
Prikla sommerfuglbusk, kjempeverbena og Thunbergia alata.
Ellers prikla jeg kjempeverbena. I år gikk spiringa greit, mens i fjor ga jeg dem opp. Ut på våren fant jeg ei potte uten navn og et par spirer som likna fælt på kjempeverbena. Jeg hadde flaks og fikk to planter. I år får jeg flere.
I år har jeg derimot strevd med edderkoppblomstene. Innlegg om det her. Jeg sådde på nytt, og fikk disse to spirene. De har jeg pirka forsiktig ut av såpotta og potta om. Kanskje resten av frøene spirer etter hvert?

Fortsatt god påske!

5 kommentarer:

  1. Jeg sådde også sommerfuglbusk for noen pr siden. De blomsret i to farger, lilla og hvitt året etter. Etter vinteren frøs de ned, og da kom bare den hvite igjen. Jeg har lest at den hvite er den mest herdige. Jeg kjøpte to busker i fjor, lilla og hvit. Den hvite ser grønn og fin ut, men den lilla ser ikke ut som det er liv i :( Så for oss i H4 sonen er det nok de hvite som overlever. Men de er jo fine de også :)

    SvarSlett
  2. Jeg har også sådd sommerfuglbusk, den lilla, men tror det går bra å overvintre dem ute! Her er H3. Ditt innlegg minner meg på at det er på tide å prikle mine også, for potten er full av spirer :)

    SvarSlett
  3. Hei! Så morsomt at du har spirende sommerfuglbusk. Vi har to stykker som står i kjelleren. Der er det mørkt og et sted mellom 5 - 10 grader. De har klart det i mange år. Må nok potte dem om. Prikla de siste cleomene i dag og så at de fremdeles spirer, så de har veldig forskjellig spiringstidspunkt.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
  4. Sommerfuglbusk er greie å stiklingsformere også.
    Den røde fra Bakker.......hm.......spennende å se hva det blir.

    SvarSlett
  5. Spennende med Sommerfuglbusk-spirer! Bildet fra Bakker er nok litt pyntet på ja, men greier du halvparten så blir det uansett et fyrverkeri :) Spent på fortsettelsen!

    SvarSlett