søndag 19. juli 2015

Agapanthus

Agapanthus
Agapanthus i sol
Agapanthus er i ferd med å blomstre nå. Jeg har skrevet om denne planta flere ganger tidligere på bloggen, se her. I går var det skiftende skydekke så jeg fikk bilder i sol og skygge. Ofte har jeg tenkt at bilder blir finest i sol, men her syns jeg at bildet tatt uten sol gir best framstilling av fargene til blomstene. 
Mine agapanthus kommer fra frø jeg har sanka på en levadatur i 2002 på Madeira. Det var ikke mange frø, så jeg fikk 4 planter. Det tok tid før de blomstra, og planta hadde ikke verdens beste forhold i en liten blokkleilighet:
Den koste seg på terrassen om sommeren (tror jeg). Inne bodde den trangt i en Ivar-hylle i stua, men fikk ekstralys fra lysstoffrør - som hang temmelig nære planta slik en ser på bildet. Av og til blomstret den, men dessverre alltid så tidlig på året at den ikke kunne ut på balkongen (se bildet øverst til venstre der blomsten ligger klemt mellom lysstoffrøret og hylla over). 
Nå bor den i vinterhagen om vinteren, men der blir det også så trangt fordi jeg er så grisk på blomster :-). 
Agapanthus i vinterhagen 2014/2015
Det var litt bedre for et par år siden:
Agapanthus i vinterhagen 2013
Til tross for mishandlingen i vinter, trangt og litt mørkt plassert på laveste hylle i plantebordet, kommer agapanthusen min med den flotte blomstringen og til perfekt tid:


Metoden skal gjentas til vinteren. Det er grådig trangt i potta nå for agapanthusplantene. Mange sier at det fremmer blomstring. Men en eller annen gang må vel også agapanthus pottes om og jeg har lurt på om det er nå etter blomstring det skal skje. 

6 kommentarer:

  1. Flott med blå og hvit agapanthus sammen.
    Det er jo ekstra morro når de kommer fra selvplukka frø.

    SvarSlett
  2. Så gøy å få blomstring på de du selv har sådd! Jeg har flere, men mine er uten blomster :(
    Får nyte dine som er kjempefine!

    SvarSlett
  3. Hei!
    Så langt dine har kommet. Det blir helt spesielt når du har sådd dem selv. Her har de begynt å få knopper. Dine har bodd på et luksushotell i forhold til våre. Her står de i en mørk kjeller helt til faren for frost er over. Når de endelig kommer ut, ser de ganske pjusk ut, men de tar seg opp.
    Ha en fin dag! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har planer om å overvintre noen av dem i kjeller når jeg en gang kommer så langt at jeg får delt dem og potte om. Det er jo veldig praktisk, så det er hyggelig å høre at det går bra. De har litt ekstra verdi siden jeg har sådd dem, derfor har jeg ikke turt ennå. God kveld!

      Slett
  4. Kan man ha de som potteplante inne på stua om vinteren?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gjorde det da jeg bodde i blokk, men ga dem ekstralys (lysstoffrør med hvitt lys - plantelys).

      Slett