torsdag 9. august 2018

Dyrke luffa - egen vaskesvamp... og druer

Jeg hørte om vaskesvampen, luffa aegyptiaca og fikk lyst å prøve i år. De spirte lett - akkurat som gresskar. Det er en tropisk plante, så jeg har hatt den i vinterhagen. På forsommeren blomstra den, og jeg fikk en frukt:

Frukta har ikke vokst noe særlig, derimot vokser bladverket masse. Planta slutta fort å blomstre:
Planta fikk litt gjødsel tidlig i sommer (vanlig hagegjødsel), og det er det jo litt nitrogen i - som jo kan gi mye bladvekst. Jeg lurer likevel på om det er temperaturen som er mest problem, for nå er det ikke lenger tropevarme her. Jeg lufter i drivhuset for det er viktigst at drueplanta som vokser sammen med den, ikke blir spist opp av meldugg.

Jeg har greidd å holde melduggen nesten i sjakk i sommer med jevnlig sprøyting med en blanding av atamon, grønnsåpe og rødsprit. Nå tror jeg at den kan greie å lage en treaktig stamme som det kan komme druer fra til neste år - håper jeg!

4 kommentarer:

  1. Å dyrke vaskesvamp har jeg aldri prøvd, du får melde hvordan det blir å vaske seg med den :) Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er spent på hvordan den blir - aldri sett eller prøvd sånn svamp jeg heller. God kveld til deg også!

      Slett
    2. Den virker som en grov svamp, men blir myk direkte i varmt vann, og når du har vasket deg så ligger den til tørk til neste gang. Jeg har kjøpt "svampen" i nord-Afrika, og har flere liggende til bruk for senere anledninger. De varierer i størrelser fra vanlig stor agurk til omtrent 60 cm. De største klipper jeg opp i tre stk. De er bedre enn vanlige svamper eller vaskefiller, kan minne om svamper av plast. Svampen virker grov, når du tar i den, men sekunder etter den er dyppet i varmt vaskevann så er den silkemyk. og jeg vil ikke være foruten.

      Slett
  2. Jeg har druer ute på friland, og de gir avling hvert år. De er ikke store, men likevel søte og gode. Vaskesvamp har jeg aldri sett før :)

    SvarSlett