søndag 31. januar 2021

Siste lagringsgresskar blir suppe

 

'Crown Prince'

Gresskar er godt, og to gode lagringsgresskar er dette her, Cucurbita pepo 'Crown Prince' (som jeg har skrevet om før her), og Cucurbita pepo 'Small Sugar'.  Jeg burde jo heller tatt bilde av siste 'Small Sugar'. De er grønne og ganske små, og når de modnes, blir de skikkelig orange. Jeg plukker ofte inn grønne gresskar om høsten, for de tåler jo ikke frost. Også ligger de inne og modnes. Siste 'Small Sugar' ble også spist i januar for noen uker siden. Hvis gresskara får frostskader, trenger en ikke hive dem, men da må de renses og fryses med en gang. De frosne områdene på gresskaret vil råtne under lagring. Jeg har frosset ned ganske umodne gresskar, blir bra mat det også!

'Crown Prince' er et veldig vakkert gresskar når det er delt, syns jeg: 


Suppa: 


Jeg gadd ikke ta vare på frøene for i fjøset er det to stykker som elsker frø og skall: 


Mohair geiter. Dette er den ene som heter Perla.



3 kommentarer:

  1. Så søt geit da! Strikker/lager du noe av ulla? Imponerende gresskar. Gresskarsuppe har jeg aldri smakt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har samla ull og prøvd å spinne, men blir bare noen cm lange før de ryker 😊

      Slett
  2. Gresskar som er egnet for lagring har jeg ikke tenkt på.
    Fin info.

    SvarSlett