onsdag 6. oktober 2021

Ompotting av gamle kaktus

 


I dag har jeg potta om to kaktus som er omtalt tidligere her som familiemedlemmer: Stueplanter - familiemedlemmer?

De har stått på lista mi over ting jeg må gjøre hver vår i mange år, men jeg rekker aldri sånt om våren. 

Begge to var svært skeiv-vokste og måtte stå støtta inntil vinduet ellers falt de over ende. Her er den verste: 


Sånne piggete venner er ikke så lett å håndtere. Jeg har lest at det er lurt å pakke kaktusen inn i en avis og i tillegg hadde jeg de beste og tjukkeste hagevottene. Kakusjorda blanda jeg av steinjord, grus, sand, lecakuler og litt kjøpekompost. Den nye potta er tyngre enn den gamle terrakotta-potta og fylt med tunge stein i stedet for lecakuler i bånn. Jeg brukte en løvetannstikke og stakk rundt langs kanten for å få kaktusen ut av potta.


Nå står den mye bedre i potta si, men jeg måtte støtte den opp med noen nokså store steiner:


Denne kaktusen og en til har fulgt meg siden 1978. Her er de klippa ut av et bilde fra 2007 - da var de mindre: 




4 kommentarer:

  1. Hyggelig med sånne gamle venner! Jeg tar vare på et særdeles slemt piggete "monster" arvet av min grandtante ca 1980. Ingen ville ha den, så jeg berget den fra konteineren... Når den blir for stor, tar jeg toppen og planter om.

    SvarSlett
  2. Så flott at du har klart å potte dem om! Det er litt av en jobb med disse piggete vennene :)
    De har vokst mye siden 2007. Jeg hadde kaktusdilla for mange år siden, men nå har jeg ingen.
    Ja, planter blir som familiemedlemmer når man har hatt de i mange år.

    SvarSlett
  3. Jeg har ingen kaktus men hadde noen tidligere. Og ja, det var ikke noe høydepunkt å potte om. Men så stas når du har hatt de med så lenge! Håper de kvitterer med blomstring?

    SvarSlett