onsdag 22. september 2021

Engletrompeter

 

I år blomstrer engletrompetene ganske godt, men først nå i september. August var kald, så jeg regna ikke med mye blomstring på engletrompetene i år. Men kanskje de omsider har skjønt at de bor i et kjølig klima?


De ble sådd i januar 2014 og det er bilde av dem her i fra mars samme år. Det tok noen år før de blomstra første gangen. Jeg tror at en av dem fortsatt aldri har blomstra. Det er tre stykker jeg har nå. I vår tok jeg to avleggere, for det fortalte Anne fra hagen vår at var lett. Det stemmer! Fordelen er jo at det ikke er så store planter som skal bæres ned i kjelleren hvert år. I år tar jeg vare på de tre store og de to avleggerne likevel, for sikkerhetsskyld... 


Pottene med engletrompeter står tett inntil hverandre og med vindbeskyttelse, for at de ikke skal falle over ende i vinden. De står på den delen av terrassen som får mest sol. 


Fra spiseplassen på terrassen. I dag tipper jeg vi kan spise formiddagsmat der. Men nå går det mot slutten med utespising. 


Litt mer septemberterrasse. Agapantusene mine har blomstra flott og fortsatt gjør de det. De holder på lenge. Vi får små blå druer på drueplanta i år. I bakgrunnen er det et stort kaninbur med presenning på taket. Kaniner liker ikke så godt regnvær. 

5 kommentarer:

  1. Så flotte engletrompeter og agapanthus du har. Hva gjorde du for å få røtter på de? Jeg har tre varigerte engletrompeter. De er ikke så store enda, så jeg vet ikke om jeg kan klare å få overvintret de som de er. Jeg kjøpte de i fjor høst, og da var de bittesmå. Hvor oppbevarer du agapantusene? Jeg sliter med å få de til å blomstre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg satte engletrompetskudda rett i jorda med plastpose over. Det gikk ganske raskt. Det var i vår jeg gjorde det. Agapanthusene overvintrer i en kjeller der det er ca. 13°. Jeg har et lysarmatur i taket, men det er ikke så veldig mye lys de får, for de overvintrer sammen med de tre engletrompetene og et par tre digre planter til + georginer og Mtbresia. Mine er sånne som er grønne hele året. Det fins visst sånne som visner ned om høsten, har jeg hørt. Det er ikke mye plass til jord i potta, og det varierer litt med antall blomster jeg får på dem. De får sjelden/aldri gjødsel. I vår la jeg litt kunstgjødsel på vannbrettet under potta, så det kunne løse seg opp i vannet som lå der.

      Slett
  2. Takk for svar. Jeg så akkurat at en av mine engletrompeter hadde fått knopper. Jeg så plaget ned saksedyr som spiser store hull i både blader og knopper på de. Det skal ikke være enkelt å være hageintressert, for det er fiender på alle kanter ;)

    SvarSlett
  3. Ja, engletrompetene krever tålmodighet, men når de blomstrer er de jo superfine! Spørs om mine rekker det før de må i drivhuset.

    SvarSlett
  4. Hei! Her har de blomstra ganske dårlig i år. Nå er jeg på nytt der hvor trompetene må gjøres noe med. Jeg tar stiklinger en masse. Om noen dager går mor-plantene på komposten. Trist, men det er umulig å ta vare på dem.

    SvarSlett