lørdag 5. april 2014

Jeg har sådd for tidlig!

Jeg har sådd for tidlig i år. Blodbeger ble sådd 29. desember. Nå blomstrer en. De skulle vært toppa før, men det har jeg glemt. Jeg har ikke et kaldt drivhus, men en nokså varm utestue. Det er godt "driv-vær" der inne for plantene som vokser fort. Men blodbegerplantene er fine. De har en del lus, men er ikke skada av det. Verre er det med engletrompetene:
De har flytta ut av vinterhagen. Det er ca 15 grader der de er. Men det har vært ille med lus og kvitfly på dem likevel. Jeg har sprøyta med grønnsåpe/rødspritblanding og kverka lus med hendene. Denne uka gav jeg opp og sprøyta dem med gift. Plantene skal jo ikke spises, men gifta blir gjerne værendes i jorda/planterestene uten å bli nedbrutt. Masse gift gjør det - går ut i økosystemet. Jeg tenker det er litt vanskelig å kjøpe rovmidd å ha inne i huset? De vil vel bare rømme vekk?
Bladene er gule sannsynligvis også fordi potta er for trang. Engeltrompetene ble sådd 3. januar.
Her er det gul akeleie som har vært lusangrepet og har vært gjennom samme behandling som engletrompetene. Småpottene står i samme kassa. Gul akeleie ble også sådd 3. januar.

Artisjokkene er fulle av lus og kvitfly, men de skal spises, så de vil jeg ikke sprøyte. I dag har jeg satt dem ut og de har fått sludd og regn på seg. Jeg tror de skal tåle litt ut/inn-flytting. Da tror jeg lusa mister overtaket på planta. Litt lus tåles, satser jeg på. Artisjokk ble sådd 18. januar.
Thunbergia alata har blitt stor - den ble sådd 12. februar.
Klokkeranken min vokste til taket langs kjettingen på plantelyset. Forrige helg fikk jeg dratt den ned og laget flere stiklinger av den - og den fikk ny potte:
Den er fortsatt litt gul i bladene pga næringsmangel, men klarer seg nok. Klokkeranken ble sådd 3. januar - og det var alt for tidlig! Den kan sås i mars, har jeg lært nå.

Jeg tror at såtidene mine ikke hadde vært så gale, hadde jeg hatt et drivhus med lavere temperatur å flytte plantene ut i. Det er ikke bare jeg som har sådd blodbeger ved nyttårstider - etter det jeg har lest på blogger og hagefora. Plantene har fått lys, men jeg har for høy temperatur og litt liten plass - sånn at det er fristende ikke å gi stor nok potte.
God helg!

9 kommentarer:

  1. Ja, problemet er nok at du ikke har drivhus. Da hadde det ikke vært for tidlig å så - men - når det er sagt - fullt blir det uansett:-) Jeg har ikke sådd for tidlig - men jeg prikler stort sett alt som kommer opp :-) Du får glede deg til utplanting og så vakker en blomstring det blir på alt som nå venter.Ha en god helg!

    SvarSlett
  2. Here I will not be sowing outdoors before May 15th. However I may start some seeds in the house in mid-april. The lice sure did lots of damage - sorry about that. JC

    SvarSlett
  3. Først: Takk for nyttig og god informasjon på mitt innlegg. Jeg forstår nå at det er blodbeger jeg har i pottene mine.( Er bittelitegranne kry for at jeg fikk dem til å spire..) og at jeg har kjempeverbena i de andre ( litt kry for dem også da vet du..)

    Så til ditt problem med div. utøy på plantene dine. Så trasig da..veldig bra å 'friske dem opp' ute i duskregnet. Ellers så har jeg ett 'kjerringråd' å gi mht. miljøvennlig krig mot utøy på planter : råd 1: skift ut det øverste jordlaget i alle potter med ny jord. råd 2: bland noen dråper oppvaskmiddel med vann i en dusje-flaske og dusj jordoverflaten i alle potter med blandingen.
    Behandlingen må nok gjentas noen ganger. Det er jo sånn at bittesmå fluer,lus o.a. mistrives sterkt med å legge sine egg i jord som lukter såpe..hurra for det ;-)
    Det høres så spennende å dyrke artisjokker! Jeg har tro på at hvitfly kan bekjempes med mine råd..har gjentatt rådene for mine kunder i 14 år......;-)
    Det kan godt være at du kjenner til rådene fra før,da må du ha meg undskyldt. Jeg tror uansett plantene dine friskner til under din pleie. Mine råd går på selve jorden, der eggene legges. Altså mer forebyggende enn rent akutt hjelp.
    For en herlig farge på blodbegerblomsten din! Gleder meg til å få mine i blomst! Alltid stas første gang!
    Mvh Eli. God Søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for miljøvennlig råd! Har sett det at det er mye dyr på jordoverflaten.

      Slett
  4. Ja, blodbeger får dessverre veldig lett lus. Jeg tror at jeg må finne et middel som hjelper bedre enn grønnsåpe og rødsprit. Det smitter så lett til andre planter dessverre.
    Det er nok lurt å så ting litt senere ja ;-))

    SvarSlett
  5. Lykke til med bekjempelsen av lus, de formerer seg raskt og er ganske tidkrevende å få tatt knekken på. Fikk et råd om å tredoble mengden grønnsåpe når jeg sprøytet mot hvitfly, og det funket hos meg. Men jeg måtte sprøyte noen omganger.
    God søndag.
    Eirin

    SvarSlett
  6. He-he, ingen skadefryd altså. Det fine er at vi lærer så lenge vi lever og det aller beste er at vi lærer av hverandre også :) Jeg har også sådd for tidlig, så tomatsådd nr 2 er i emninga. Visnesyke ble det kalt blandt de vise...... Hmmmm, jeg lærer kanskje etterhvert jeg også. Ønsker deg ei strålende uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Måkke tro jeg ikke har gjort feilen før ;-) Huff, visnesyke har jeg ikke sett før og håper jeg aldri får se det. Tomatene mine har også lus. Jeg er faktisk spesialist på å drive fram lus for tida!

      Slett
  7. Kjedelig med lus, men artig at du startet sesongen så tidlig :) Selv er jeg livredd for å få inn lus på denne tiden, så uansett hvor fantastiske prikleplanter jeg måtte bli tilbudt, takker jeg stort sett nei. Hm, eller setter de i et eget karantene-vindu. Men så... jeg tok med egne prikleplanter til kontoret, og etter kort tid var det lus der! Jeg skjønner ikke hvor de kom fra. Heldigvis oppdaget tidlig, så det ene karet ble flyttet til et annet rom (hvor det også står planter, men kanskje litt mindre lusmagneter). Knuser lus hver dag, heldigvis er de få. De som fikk lus skal ut i blomsterkasser om en mpneds tid, så jeg håper jeg greier å holde de i sjakk så lenge. Dine skal vel også ut, og den herdingen tror jeg er slitsom for lusa, ja. Lykke til!

    SvarSlett