fredag 12. september 2014

Kompost og høy

Vi har et jorde med gras som vi ikke fikk slått i tide. Nå har vi omsider slått det forvokste, til dels råtnende graset.
Her er jordet med såtene som vi henter med to-hjulingen.
Og her er den voksende komposthaugen:
sammen med noen jordskokker. Den komposthaugen blir ikke vendt. Men jord blir det, bare litt saktere.
Jeg bruker graset til å dekke jorda rundt tomater og andre vekster. Det hindrer uttørking - og litt ugras. Det er nok en god del frø i dette graset og det pleier å overleve en del frø i komposten, men det er kløver og timotei - lett å luke.

I sommer hadde vi hesje med graset fra en del av jordet:
Vi fikk masse høy:

Vi burde selvsagt utnytta resten av høyet også, men det rakk vi ikke. 
Humlene har hatt glede av enga. Den er full av rød- og hvitkløver. Det har vært så mange humler at det var ekkelt å gå i kjøkkenhagen som ligger i enga, i støvler. Jeg var redd humlene skulle falle oppi støvlene. 
Til neste år har jeg bestemt meg for ikke å ha små lapper med grønnsaker i kløverenga, men ha en stor jordlapp, og planker eller heller der jeg må gå. 
Kinasøten i blomst
Blomstereng i kjøkkenhagen

God helg!

1 kommentar:

  1. Det var jo litt av en haug med høy dere fikk slått! Det kommer sikkert godt med. Flott komposthaug du har også.

    God helg!

    SvarSlett

Hei, jeg har fått nettsøppel som kommentarer, så jeg har begynt å moderere dem. Tusen takk for kommentarer likevel :-)