onsdag 20. mai 2015

Grankongler og jordbær

Jeg drømmer om en korea-edelgran fordi den har blå kongler. I hagen er det masse norske grantrær med røde kongler for tida. Dessverre er det nokså kortvarig at de er så røde og fine. Derfor fortsetter jeg nok å drømme om korea-edelgran.
I dag har jeg dobla jordbærfeltet mitt:
I fjor sådde jeg månedsjordbær (Fragaria vesca var. semperflorens 'Rügen'). Det er de "runde" tuene til venstre på bildet. Jeg spiste jordbær fra dem til frosten kom i fjor, og nå blomstrer de. Til høyre er det Korona-jordbær (Fragaria x ananassa 'Korona') som er det vanligste hagejordbæret. Jeg kjøpte 6 planter i fjor. De hadde formert seg, så i dag har jeg fylt den andre kassa med stiklinger fra dem. Månedsjordbærene setter ikke krypende stiklinger slik hagejordbæra gjør.
Korona blomstrer også:

1 kommentar:

  1. Så fine røde kongler! Kongler er dekorative synes jeg. Jeg kjøpte koreaedelgran for to år siden på salg, og den har flotte blå kongler. Den har jeg ikke angret på at jeg kjøpte :)
    Du må nok skaffe deg en sånn!

    SvarSlett