søndag 19. juni 2016

Nattfiol

Noen kaller fiolen fra forrige innlegg (dagfiolen) for nattfiol, men dette er nattfiol.
Jeg fant denne nettsida om den:
botanikk.no/Planter/Orkideer/Hvilken nattfiol?

Jeg har alltid tenkt at det er bare en nattfiol, men det er tre. Det er to arter: Grov nattfiol, og nattfiol. Nattfiol har to underarter: Skognattfiol og vanlig nattfiol. På denne nettsida + denne sida:
Den virtuella floran, har jeg lært å se forskjell på grov nattfiol og nattfiol. Nattfiolen vår er en nattfiol og ikke en grov fordi støvbærerne ikke spriker:
Men om det er en skognattfiol eller en vanlig nattfiol, er jeg mer usikker på. Skognattfiolen er stor. Jeg tror helst denne her er vanlig, for den blir ikke 60 cm høy.
Men så vanlig er den ikke, så vi passer godt på den.

Den vokser i skogen og er ikke alltid så lett å se. Den dufter godt! Og som jeg lærte da jeg skreiv forrige bloggpost om dagfiolen, så er fioler navn på blomster som dufter. Denne fiolen er jo heller ikke i fiolslekta, men en orkide.

Hjertegras


4 kommentarer:

  1. Så vakre de er! Nattfiol vokser mange steder i Buskerud/Telemark, men det er bare på spesielle steder. Best å psse godt på de, ja,

    SvarSlett
  2. Så nydelig nattfiol! Den har vi ikke her.Ha en fin ny uke :)

    SvarSlett
  3. Vi har mye av den på myrene rundt hytta her i Sør-Trøndelag. De dufter godt av vanilje:)
    Nydelig villorkide.

    :-)

    SvarSlett
  4. Så vakker den er. Tror aldri at jeg har sett den.
    Driver og planter ut Cleome. Er redd for at kålflua skal legge egg som de gjorde i fjor. Dekker til med gress, oregano m.m. Er nødt til å ta sjansen. I veksthuset kan de jo ikke stå.
    Ha det så godt! Anne

    SvarSlett