mandag 9. januar 2017

Godt nyttår!

Vi har ikke hevet ut juletreet ennå. Det er toppen av et tre i hagen som ble hogd lille julaften. Da røsser det ikke så fort og kan stå til 20. dag jul! Vi har gammeldags juletrepynt med levende lys, glitterstjerne og tynne remser med glitter. Ellers er ikke pynten helt gammeldags - med plastperle-stjerner...
Det har vært lang pause her fordi det har vært en travel høst.
I starten av november fikk jeg gravd fram de siste rotgrønnsakene fra snøen:
Gresskaret var tatt inn tidligere. Det tåler vel ikke mye frost. Jeg gjorde det opp i november og fraus ned biter til gresskarsupper:

I 2016 fikk jeg mye rødbeter for første gang. Det var greie grønnsaker. Rødbetsuppe med kokosmelk (og buljongterninger av noe slag) er fantastisk godt og får en super farge - rosalilla.

Ellers er jeg veldig fornøyd med disse:
Det er bur med insektsnett. Nå har jeg brukt insektsnett på gulrøtter i to år og sluppet unna gulrotflua - i 2016 så jeg ikke noe angrep. I 2015 var det noen gliper hist og her pga. litt dårlig design av mitt "formsydde"nett. Jeg kjøpte et ferdigsydd nett i tillegg i fjor. Det har glidelåser på den ene siden slik at en lett kan komme inn og få luke etc. 
Nå er det bare å glede seg til å begynne å så. Det ble null pottevask i fjor, men i går vaska jeg tre små potter som det skal sås blodbeger og dichondra i - får sjekke boksen min om det var no mer jeg burde så så tidlig :-).






8 kommentarer:

  1. Godt nytt år, og hyggelig å "høre" fra deg igjen :)
    Flott juletre og gresskar!

    SvarSlett
  2. Godt nytt år! Der er du igjen, trivelig. Anne

    SvarSlett
  3. Godt Nyttår!Gresskarsuppe har eg ikkje smakt,men sylta/hermetisert gresskar det må eg ha til pinnekjøtt/juleribba det er viktegare en surkål ellers blir det nedtur.

    SvarSlett
  4. Godt nytt år til deg også, kjekt å høste fra kjøkkenhagen.
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Bloggpause på 4-5 mndr kan være greit. Det er ingen vits i å blogge hvis man ikke føler for det.
    Sånn insektnett ser smart ut. Det skal jeg ønske meg til jul eller bursdag :-)
    Ha et insektfritt nytt år.

    SvarSlett
  6. Hei, og godt nytt år. Her står også juletreet fremdeles, men det blir kanskje tatt vekk i morgen. Fin avling du viser, jeg har lyst å prøve rødbeter i år. Ha en fin uke!

    SvarSlett
  7. Godt nytt år! Fint med pause også, blogging skal jo være gøy.
    Fine grønnsaker fra hagen din. Rødbeter har jeg hatt før, en grei sak å ha i hagen. Og så fin kålrot.
    Så flotte insektsnett! Hvor har du kjøpt dem?
    Ha en fin torsdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg har kjøpt insektsnettene hos Garden Living http://www.gardenliving.no/

      Slett