tirsdag 29. desember 2020

Sarcococca Confusa blomstrer

 

Sarcococca Confusa blomstrer. Det gjør den om vinteren. Den heter winter box i England der den er nokså vanlig i hagene. Den heter også sweet box. Det er kanskje fordi den dufter sterkt og kanskje litt søtt? Blomsterbutikklukt, sier mannen i huset. God lukt, sier jeg! Box er jo buksbom på engelsk, og bladene ser kanskje litt buksbom-aktige ut? 

Jeg fikk frø = bær i posten i januar 2018 fra en bloggvenn. Jeg sådde dem, og de spirte godt. Det kom til og med tre spirer fra hvert bær. Det ble en kraftig plante og to svake fra hvert bær. 


Jeg fikk 6 bær og eksperimenterte litt med hvordan jeg skulle få dem til å spire. Ingen av pottene som ble satt varmt (ca. 20 °C) spirte. De som spirte sto i vinterhagen med temperatur ca. 10 °C. Om jeg skrelte bærene eller ikke, betydde ikke noe. Jeg hadde noe jord katta hadde tissa i og noe uten. Det betydde heller ikke noe. I England tror jeg ofte disse buskene står i forhagene, og der tenkte jeg det sikkert var mye kattepiss, så derfor måtte jeg teste det.

De blomstra i fjor også, men jeg fikk ingen bær. Jeg må sikkert hjelpe til litt sjøl, for det er bare litt lus og edderkopper i vinterhagen. Trur ikke de hjelper noe særlig til med pollinering.

Det har vært dårlig med blogging i det siste - alt for mye jobbing i stedet. Men min håndskrevne hagedagbok med all såing, prikling, utplanting og høsting og med værobservasjoner har jeg ført. 

Nyttårsforsettet er å jobbe mindre og kose meg mer med hage.  

2 kommentarer:

  1. Så hyggelig å høre fra deg igjen! Spennende med innendørsblomstring. Jeg er imponert over at du skriver i dagboken din manuelt. Da håper jeg at du lykkes med nyttårsforsettene dine :)

    SvarSlett
  2. Det ble rask utvikling og blomstring på dine frø.
    Så gøy !

    SvarSlett