torsdag 13. juni 2019

Døgnvill Nattens Dronning



Nattens dronning (Selenicereus grandiflorus) blomstra for andre gang. Den blomstra for tre år siden: juli 2016. Jeg sådde den for ca. 15 år siden. Et par tre ganger har jeg måttet klippe den ned for jeg har ikke fått orden på opphenget av den. Det skal jeg få nå. For det er så moro når den blomstrer, og den skal blomstre mer og mer jo eldre den blir. Denne gangen begynte den om kvelden:


Bildet er tatt kl. 18:30.



Jeg trodde dette skulle ta litt tid. Men kl. 19:44 så den slik ut: 
Og det første blidet er tatt et par minutter seinere. Den utvider seg mer og mer så de bakre kronbladene til slutt går bakover: 
Kl. 20:11

Kl. 20:44

Men så går det motsatt vei:

Kl. 04:56

Kl. 05:32
Jeg tror den kom med blomsterknopp i fjor - eller om det var året før, men den falt av. Det tror jeg var fordi jeg var sløv med vanning. Det er fort gjort å glemme plantene inne om sommeren. I år ga jeg den rikelig med vann, for jeg tenkte kaktus blomstrer i regntida. Den står i en glassgang med forholdsvis jevnt "stuetemperatur" om vinteren (15-20°C), og ganske varmt om sommeren (hvis det er sol). Jeg har ikke potta den om på i alle fall 6 år - kanskje lenger.

3 kommentarer:

  1. Så fin den er! Det må være utrolig gøy å se den springe ut.

    SvarSlett
  2. Hei!
    En utrolig vakker og spennende plante. God natt! Anne

    SvarSlett
  3. Så morsomt med blomstring! Og dag eller natt er vel ikke så nøye, greit at du var våken i alle fall :) Jeg hadde en sånn for mange år siden, men den blomstret aldri.

    SvarSlett