mandag 16. august 2021

Slyngsøtvier

 

Slyngsøtvier Solanum dulcamara

Denne planta har jeg ikke lagt merke til før, men i år har jeg sett masse av den. Den har vokst i veikanten langs strekningen jeg går i Oslo mellom jobben og bussen. Og nå i sommer har jeg rydda i nedgrodde bed - og da har jeg finni flere. I går fant jeg en lang og svær en: 

Slyngsøtvier Solanum dulcamara

Jeg brukte "Google Lens" - og fant ut at det var slyngsløtvier Solanum dulcamara. En kan se på blomstene at den er i slekt med potet:

Slyngsøtvier Solanum dulcamara

Det er jo ikke akkurat en uvanlig plante, fant jeg ut. Den er flerårig. Hele planta er giftig. Spesielt bæra kan sikkert være fristende, så det er vel ikke så dumt å luke den bort. Før om åra har jeg sikkert luka den bort før den har blomstra eller satt frukt, og da er den jo ikke så spesiell. 

Den likner også litt på en plante jeg har som jeg kaller potetblomst. Jeg fikk den i 2009 og overvintrer den inne, Solanum rantonnetii het den på Latin før, men nå heter den Lycianthes rantonnetii. Den har blitt flytta fra Solanum-slekta til en egen slekt, men den er sammen med slyngsøtvier og potet i søtvierfamilien. Den har vært utrolig flott i år. Den har nok likt den varme juli-sommeren. 

Potetblomst Lycianthes rantonnetii

Søtvierfamilien er stor og det er mange flere hageplanter fra den hos meg: Tomat (Lycopersicon), chili (Capsicum) og tobakkplanter (Nicotiana). Andre vanlige hageplanter som også er i søtvierfamilien er petunia (Petunia) og alle Physalisplantene (kinesisk lykt, fysalis, tomatillo). Schizanthus er også med, den har jeg sådd noen år, men ikke i år. Det er mange flere spennende planter og hageplanter i denne familien, se Wikipedia, søtvierfamilien.


2 kommentarer:

  1. Så spennende den var da, og den har jeg ikke sett før. Blomsten ligner veldig på potet ja, og også på de små buskene/plantene de selger på hagesenterene. Flott farge på blomsten.

    SvarSlett
  2. Trivelig gjensyn med potetblomsten :-)
    Jeg hadde den for endel år siden, men den gikk ut etter hvert.
    Nå hadde jeg igrunnen glemt at den eksisterte.

    SvarSlett