tirsdag 17. august 2021

Plommer

 


Jeg har fått masse rotskudd rundt et grønn reine claude tre. I vår rådyrsikra jeg et rotskudd jeg hadde flytta, Rådyrskader på frukttre. Grønn reine claude kan visst vokse på egen rot. Treet er ganske gammelt og svært. Det er i alle fall ikke poda på grunnstamme som gir små og saktevoksende trær! Det har veldig god voksekraft, og står rett foran huset, så jeg skulle gjerne hogd det ned. Men plommene er ufattelige gode, så jeg må sikre meg et nytt plommetre først. Jeg har ikke sett grønn reine claude til salgs. Derfor har jeg prøvd med på å flytte rotskudd. 

Seinere i vår skjønte jeg at rotskudda neppe er grønn reine claude ved å se på blomstene. Her er blomstene til grønn reine claude: 


Og her er en av blomstene til rotskudda: 


Og plommene er vist øverst. De er små og litt skarpe i smaken, men gode. Jeg tror det er kirsebærplommer Prunus cerasifera. Blomsten likna på kirsebær, så i vår lurte jeg på om det var noe villkirsebær som hadde kommi seg opp. Området er ikke så langt unna der det var et villkirsebærkratt en gang i tida. 

Kirsebærplommer er brukt som grunnstamme, og den gir ikke saktevoksende tre, så det passer bra (kilde: https://www.efferus.no/Prunus domestica.html).

Det har stått et opaltre som har dødd i området også, men det var lite, så jeg ville tru det hadde en annen grunnstamme. 


2 kommentarer:

  1. Ja, jeg husker at du skrev om det i vår. Når jeg ser på bildet så minner de jo om Opal? Det hadde jeg gjettet på at det var :)
    Jeg hadde en gang et Opal tre, og det ble kjempestort. Som du sier så er det grunnstammen de er podet på som avgjør hvor stort det blir.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg har lyst til å kjøpe et plommetre, gjerne ett med søt frukt. Nå har vi noen gamle plommetrær som gir vanvittig med rotskudd. Et evig problem. Ha det godt! Anne

    SvarSlett