fredag 17. september 2021

Mislykka sommerdyrking i vinterhagen

 


I år prøvde jeg å ha tomater og chili i vinterhagen min. En veit jo ikke om sommeren blir varm eller kald om våren, og i kalde somre er det ikke mange modne tomater jeg har fått på friland. Men det kommer nesten ikke sol i vinterhagen min om sommeren. Den er i det sørøstre hjørnet av huset. Det er tett tak og bare vinduer mot sørøst. Langsida er mest øst og utafor er det et epletre. En låve står nokså tett på litt baktil og passer på at skrå lav morgensol ikke kommer inn. 

Nå i september kommer sola inn, for nå står den ikke så høyt lenger. Så nå hadde tomatene begynt å sette knopper:


Jeg heiv alt ut, for jeg må ha en rein vinterhage for overvintringsplantene mine. Jeg har prøvd meg på et vintertomatprosjekt der tidligere som heller ikke var så vellykka. Det kunne kanskje ha gått med ekstralys. Sant å si har jeg ikke plass om vinteren til tomater der.

Chili-prosjektet var delvis vellykka. Chili 'Razzamatazz' har satt masse frukter. Mens Chili 'Bhut Jolokia' hadde såvidt begynt å blomstre nå: 


Den hadde vokst helt vilt. Masse og store blader - det betyr at den har fått lite lys. Jeg har kasta den ut og lagt den omkring planter jeg ikke vil at rådyra skal røre. Det er en veldig sterk chili. 

Jeg får fortsette å jobbe med drivhusdrømmen min. Her er det såkalt LNF-område, landbruk-natur og fritidsområde, så her gjelder ikke reglene om at en ikke trenger søke for hus under 50 kvm. Ha-ha!  Egentlig må en kanskje søke for å bygge hundehus, ikke veit jeg. I mars sendte jeg en epost til kommunen og spurte om reglene, men det har jeg ikke fått noe svar på. Nå har jeg tenkt at jeg får skrive en skikkelig søknad. Det satser jeg på å få gjort til vinteren når innhøstinga er over.

4 kommentarer:

  1. Vi skal sette opp i drivhus i høst, og jeg ringte kommunen i vår og spurte om dette. Jeg fikk til svar at bare det ikke var større enn 50 kvm og mønehlyden ikke var over 4 meter høy var det bare å sette opp. Var jeg deg ville jeg ha ringt de og fått et konkret svar.
    Så synd med dine mislykka prosjekter da! Kanskje rådyrene holder seg langt unna chilien, og at du har funnet opp et nytt middel mot dem :)

    SvarSlett
  2. Ja, det er sikkert lurest å ringe dem. Det er jo de reglene som gjelder ellers. Det blir spennende!

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke noen gode råd angående nyttevekster. For meg tar det opp for mye av plassen jeg trenger til prydvekstene, og det lille jeg har prøvd av grønnsaker har ikke blitt spesielt vellykket.

    SvarSlett
  4. Det var da noen trege tomater! Men de er jo glade i lys.
    Kanskje til pass for rådyra om de smaker på chilien?
    Lykke til med drivhusplaner!

    SvarSlett