søndag 21. november 2021

Høstasters

 

Høstasters blomstrer seint. Disse har jeg fått fra mora mi som var lei av å ha ei plante som ikke alltid kom i blomst. Den står i sørvendt skråning nå. I år har høsten vært mild, så den blomster godt. 

Den er ei veldig kjekk plante, syns jeg. Den blomstrer aleine nå, og holder på selv om det har vært nattefrost med rim på bakken flere netter (minus et par grader). 


Da vi flytta hit, fikk vi ei potte med asters fra butikken: 


Man veit jo at asterse er en staude, så den ble sjølsagt planta ut. Den lever som bare det, men har aldri blomstra. I år har den kommi lengre enn noen gang før: 


Jeg har plass, så jeg hiver den ikke. Med den globale oppvarminga, kan det jo tenkes at høsten blir så mild og lang at den rekker å blomstre til slutt. 
Det er jo ikke noe å håpe på om en skal tenke på litt flere enn seg sjøl. 

Ingen av plantene veit jeg egentlig hva er - utenom at de er "asters", og siden de blomstrer om høsten, tenker jeg de er høstasters. Den som ikke rekker å blomstre, er sikkert amerikansk asters - og da er den egentlig ikke en asters, men en Symphyotrichum.  Plantene blir visst hormonstimulerte etter hva jeg har hørt, så de blir mye kortere enn de egentlig er, og blir pressa i blomst - voldsom blomstring. Flotte er de jo, men det er jo litt juks.

Høstastersen som rekker å blomstre, er visst også en Symphyotrichum. Det fins visst mange gamle sorter av sånn høstasters i Norge som er litt mer tilpassa klima vårt. Så egentlig har jeg ingen Aster...

Om de forvirrende astersene her: Asters - høstens blomstrende staude - Nibio


6 kommentarer:

  1. Takk for en veldig bra artikkel om asters! Den var veldig informativ. Jeg blir så forvirret når de bytter navn og deler de opp i nye grupper. Asters blomstret så fint her i oktober, og det var umulig bare for få år siden. Klimaendringene gir oss mildere høst og vinter, så noen fordeler får vi ut av det selv om jeg ikke liker grunnen til at det blir sånne endringer.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg blir mer og mer glad forplanter som blomstrer seint.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Nej, det kan vist godt blive meget teoretisk med de nye plante-grupperinger, men jeg ville nu også kalde dine planter for Asters:) Man skal vel ikke ligefrem håbe på den globale opvarmning, men den kommer nok alligevel - desværre. Jeg er sikker på de behandler Asters til at være meget lave (hormoner eller stråling eller?). Jeg købte selv en lille én der blev 1 meter høj næste år.
    Det er flot du her en Asters der blomstrer på trods af frost - og køn er den!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  4. Jeg kvittet meg med min høye høstasters også. Den kom jo aldri i blomst før frosten. Din er jo fin! Jeg har noen lave (berg- og alpeaster) som blomstrer bra hver senhøst.

    SvarSlett
  5. Så fin farge det var på astersen din. Jeg hadde en i mange år, som aldri blomstret, men den stod nok veldig i skygge, nå har jeg fått en ny (sikkert en annen sort også), den er lys lilla, og blomstrer som bare det (men har gitt seg for i år nå). Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Jeg kan ikke huske at jeg har hatt asters. Hvis jeg har prøvd så har den antagelig vært så kortlivet at jeg ikke har gjort flere forsøk.
    Det er juleaften, og jeg ønsker deg en fredelig jul.

    SvarSlett