lørdag 19. mars 2022

Vår

 

I år har jeg starta tidlig ute for første gang i en slags drivbenk. Det er to kasser i stål med et pallekarmlokk og en ramme jeg har snekra sjøl + en fiberduk på. Inni kassa har jeg et lag med fersk geitetalle og kaninmøkk for å få litt varme nedenfra, og så har jeg satt pottene oppå dette: 


Det har vært kuldegrader om natta de fleste nettene. Det kaldeste jeg har målt innmed husveggen vår, har vært -6°. Jeg sådde 26. og 27. februar. De to siste dagene har det ikke vært frost om natta, så nå har rukola spirt:


Jeg har sådd kruspersille (gamle frø), gulrøtter, mizuna-salat og noe som het vintersalat (gamle frø) + en del gamle staudefrø. I en annen mindre drivbenk har jeg sådd spinat. Der har jeg ikke no møkkalag under og har sådd rett i jorda. Den har vært stivfrossen. Sådde spinaten 2. mars. Ingen spirer ennå, men frøa skal visstnok tåle frost. Uansett er det litt moro å eksperimentere litt.

Vårblomstene kommer, og den som kommer først her er Crocus tommasinianus 'Barr's purple'. Den står lunt innmed husveggen:


Det har hittil vært en mild vinter. Vi har tæle oppe ved husa, men ned mot vannet har det ikke vært tæle i år. I januar luka jeg "juletreskogen" min, en masse gran som har sådd seg sjøl. Jeg kunne trekke de sjølsådde furuspirene rett opp av jorda. En furuspire er planta i ei potte og skal bli bonsai etter hvert, håper jeg. Fjorden har ikke frosset i år og da blir det mildt hos oss. 

Blåveisen har så vidt begynt også: 


God helg!

3 kommentarer:

  1. Det er morsomt å lese om dine eksperimenter, og jeg håper du lykkes med å spiring på frøene. Det er åpenbart mye varmere hos deg enn her. Her har det vært kaldt siden snøen kom i slutten av november. Hagen er fortsatt full av snø her, men det er vår i drivhuset :)
    Koselug å se krokus og blåveis hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har vært en utrolig mild vinter. Kan bli frista til å ta mer sjanser mht herdighet av sånt, men det er fortsatt ikke så lenge siden forrige vinter...

      Slett
  2. Kjekt med vårtegn, og gøy å prøve noe nytt, håper du får fin avling. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett