søndag 17. april 2022

Hage-anglofili


 Jeg er litt anglofil, tenker jeg, selv om jeg egentlig aldri har vært i England. Jane Austen, Brontë søstrene, Elizabeth Gaskell og Dickens, fins ikke bedre forfattere! Takket være "All creatures great and small", har jeg "vært" i Yorkshire, tror jeg. Mange av de nevnte forfatterne sine bøker har blitt film. Det er nok et glansbilde av England  jeg kjenner. 
Men hage kan engelskmennene. 

Beth Chatto leste jeg første gang om på Garden Living sin hageblogg i 2012, her. På bloggen til Garden Living leste jeg også om hagepodcast,  i desember 2013,  her. Siden da har jeg hørt på Gardeners' Question Time, en lærerik podcast, men også veldig morsom. Der har jeg hørt mer om Beth Chatto og om andre engelske hageguruer. 

Nå har jeg begynt å lese bøkene til guruene. Boka over er en sånn "revisited" versjon laga 30 år etter utgivelsen av ei bok som var gitt ut 30 år etter at Beth Chatto hadde begynt på hagen. Dermed er det flotte bilder i boka, vi har jo blitt litt mer kresne på bilder i sånne bøker med åra... Det er kommentarer om hvordan det har gått med hageprosjektene. Det blir jo nærmere 60 års erfaring boka beskriver. 

Mange av plantene som beskrives kan ikke jeg dyrke her i H4, men mange kan jeg dyrke. Til og med ugrasplanter dyrker Beth Chatto, f.eks. filtkongslys Verbascum bombyciferum. De har jeg ikke noe problem med å dyrke! 

"Rett plante på rett plass", er blitt det hun er kjent for. I den store hagen er det en "Gravel garden" som ikke vannes. Det har jeg etter hvert skjønt er viktig. Nå har vi hatt flere tørkeperioder. Grønnsaker må vannes for å bli gode, for jeg kan ikke leve av kryptimian, men prydhagen min har jeg tenkt å bruke Beth Chatto sine prinsipper på så godt jeg får til. Det er så deilig å slippe å måtte vanne overtalt!

God påske! 

5 kommentarer:

  1. God idé at rejse rundt i England ved hjælp af bøger! Sådan kender jeg også de populære engelske haver, og det er slet ikke så tosset. På biblioteket er der sandelig mange gratis glæder at hente!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig med deg, for jeg er anglohagefil jeg også. De har jo så mye fint i England, og for å ikke snakke om klima de har der. Ja, hagebøker er flott å lese.
    Fortsatt god påske!

    SvarSlett
  3. Jeg må bare innrømme at jeg ikke har hørt om Beth Chatto eller så mange andre engelske hagefolk.
    Lever visst litt i min egen lille verden sånn sett :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kanskje dumt å høre og se så mye fra England, blir fort veldig misunnelig på klima som Marit skriver! Men det er deilig å drømme seg bort, av og til!

      Slett
  4. I have been to England, and probably as a citizen of the former "colony" here in USA, I enjoyed my visit and tour of gardens in a special way. I continue watching many TV programs about the country there.

    SvarSlett