søndag 12. februar 2023

Første prikling og gulrot i "melkekartong"

 


Årets første prikling er ikke rekordtidlig. Det er tre små blodbeger lengst til venstre, to dichondra, to klokkeranker og to mariatistel. Foreløpig står de varmt, men i alle fall klokkeranke og mariatistel skal settes kjøligere for at de ikke skal vokse alt for fort. 


Ute har jeg sådd gulrøtter i kartonger. I fjor glemte jeg å lage hull i bunnen på dem - og glemte dem i et regnvær. Ha-ha, østlendinger er ikke vant med alt dette vannet vi har begynt å få i perioder her! Nå er det hull i kartongene. Jeg har sådd nesten bare i sand, litt kjøpejord på toppen. De liker jo sandjord, gulrøttene, så vi får se åssen dette går. 

Det svarte såbrettet en skimter forran gulrøttene er staudesåinga mi fra tidligere. Og her er spinaten min: 


Det er absolutt ikke spiretid ennå. Frost fortsatt, selv om det har vært over null på dagen. Men jeg så tegn til rabarbraspire: 


De må ha gjort seg klare i høst, tenker jeg. Også ser en et ugras jeg ikke er spesielt glad i, lange ranker med nokså pene blad. Pene lilla blomster og ganske krydrete duft av hele planta. Glemt hva den heter, men jeg vet det går an å kjøpe varigert versjon av den planta. Det har jeg ingen planer om. Den sprer seg overalt og kaninene liker ikke å spise den. 

Blodbeger fra i fjor - i sånn tomatpotte fra Biltema: 


Og i den svarte murerbøtta er alrunen min i fjor i august. Da var den begynt å bli litt puslete og jeg trodde den hadde tenkt å dø. I forrige innelegg her, ser en at det var feil, heldigvis. 

God helg fortsatt!

4 kommentarer:

  1. Den planten jeg ser der som du ikke husker navnet på ligner veldig på hortensia hvis jeg ikke tar feil. Det er så spennende med dine spirer. Jeg har kun sådd blodbeger og juleroser. Blodbegerene har spirt ca 200 % :) For første gang har jeg sådd egne frø, og jeg kunne bare sådd halvparten antar jeg. Det blir mye blodbeger her i år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy! Blir jo helt sikkert temmelig ferske frø når en høster egne. Jeg sådde sikkert ganske mange kjøpefrø. De er så små!

      Slett
    2. Ja, de ble høstet rett før det ble frost, så de var temmelig ferske ja. Dine vokser seg nok til skal du se :)

      Slett
  2. Du er godt i gang, jeg skulle så forrige helg, men det ble det ingenting av, må prøve igjen nå. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett