onsdag 5. september 2012

Diverse historier om planter i potter



 Kalaen min. Det første bildet til venstre viser slik den er nå. Den har ikke blomstra i år, for den har ikke hatt det så godt. Den har stått inne og fått spinnmidd. Nå skal den stå ute til det blir nærmere 0 grader. Bildet til høyre viser slik den var i fjor sommer. Bildet over viser slik den var da den ble tatt inn til overvintring inne i stua i leiligheten vår i fjor høst. I år skal den få overvintre i vinterhage. Jeg er spent på hvordan det blir. Kanskje jeg kan få en flott blomstrende kala til neste år igjen?

Her er en historie til:
Gullklematisen min i fjor på forsommeren.
Gullklematisen min nå. 
Gullklematisen har stått gjemt vekk i et buskas og med litt for lite vann. Nå skal jeg finne ut hvor den skal få klatre. Den muren den står ved nå, trenger litt dekke, men den er for glatt for klematisen til å klatre på. Kanskje jeg kan sette et klatrestativ inn til muren. 
Kaprifolen min har samme historie å fortelle:

Her er kaprifolen min i fjor sommer etter at den var blitt satt tilbake av den harde vinteren 2010/2011.
Med blomster.
På bordet står det en rød primula. 
Her er kaprifolen nå, litt pjusk av samme grunn som klematisen.
Men den røde primulaen blomstrer igjen!
Gyvelen min i 2008
Gyvelen min nå sammen med en squash og en krydderpotte der en tobakksplante dominerer.
(Komposten er full av tobakksplantefrø i år, så de er overalt. Morsomt, syns jeg.)
 Gyvelen min som jeg har sådd med frø jeg har funnet på Madeira, har ikke vært så flott i det siste åra. Den har ofte vært ille plaget med spinnmidd. Håper vinterhage og jevnlig dusjing skal hjelpe. Det er steingulv med sluk i vinterhagen, så jeg kan søle med vann der.

Her står ormegraset og lavendelen min i terrassetrauet i fjor sommer.
Lavendelblomst fra i fjor sommer.
Lavendelen med snø på i terrassetrauet i vinter.
Her er lavendelen, noen jordbærplanter og ormegraset mitt nå.
Jeg grov opp en del planter i terrassetrauet i vår da vi flytta (før visningene!). Det var nokså tæla i jorda, så jeg fikk med noen flak. Lavendelen og ormegraset har overlevd - og det er noen få små blomsteraks på lavendelen nå. 
Trekassa mi en vårdag i terrasseleiligheten.
Her er stemorsblomstene i trekassa i full blomst nå. 
Trekassa mi fra terrasseleiligheten har heller ikke fått den endelige plasseringen. Det var flott løkblomstring i den i år også. Det har vært trøbbel med at jordrotter eter opp tulipanene, så jeg har tenkt at jeg skal fortsette å dyrke tulipaner i potter og kar. 
Litt flere potteplanter rundt huset:

To pelargonier, to drueplanter og to-tre kaktus. Den helt til høyre er en nattens dronning. 
Pottepoteten som fortsatt ikke har blomstra...
Potteplantene ved inngangen fra venstre: Sibirkornell, sjømannstrøst, sitronmelisse, fuchsia,
brønnkarse i isboksen og potetblomst.


 Det har vært masse vind i det siste - så sånn ser fiberduken over gulrøttene ut nå. Her ser dere hva jeg mener med spisse - eller i alle fall kantete pinner.



4 kommentarer:

  1. Planter i potter krever mye gjødsel og vann, så det er sikkert derfor noen av de sturer litt. Det blir sikkert bedre til neste år :-)

    SvarSlett
  2. Her hadde du mange historier..og som Marit sier..de krever masse gjødsel når de står i potte.
    Håper det blir bedre neste år...er det ikke flott at vi får nye muligheter neste år:))

    SvarSlett
  3. Det der minner meg litt om diverse krukker i feriehagen som har vært heller pjust i år. Jeg tror det skyldes at de ble satt i kar med mye vann i vår pla manglende regn. Jeg hadde ikke helt styring på det, men når jeg ikke er der må jeg nesten la vannehjelpen finne greie måter for å begrense tidsbruk. Antar at når de stod med endel vann i perioder har mye næring blitt vasket ut av jorden de skulle ha resten av sesongen. Mange av dem har vært fine tidligere år selv om de fikk minimalt med ny næring i løpet av sesongen. Så kanskje du også hadde en uheldig start i år. Vi krysser fingre og tær for neste senong! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt riktig - de har drukna mange ganger. Det har jeg ikke tenkt på. Har ikke hatt mulighet til å sette dem under tak i de verste regnværsperiodene.
      Enig, neste sommer blir perfekt! :-)

      Slett