onsdag 31. juli 2013

Prikling av kaktus, agave, spragler, mimosa og appelsintrær

Jeg sådde diverse gamle og litt gamle frø i slutten av juni, se her Enda mer frø i jorda...
Nå i slutten av juli har flere kaktus spirt. Jeg prøvde å spre de små frøene godt slik at jeg skulle greie å "prikle" dem. Jeg tok opp de små kaktusen med ei teskei. Det ble 8 små potter med kaktus.
Her er de to agavene som hadde spirt. De tok jeg også opp med ei teskei. Potta satte jeg tilbake i minidrivhuset så kan resten av frøene spire.
To mimosa og 10 spragler (coleus mix) måtte også prikles.
Resultatet:
Jeg har hatt en potte med appelsinkjerner også. For sikkerhetsskyld sådde jeg veldig mange kjerner. Frøene la jeg først i vann et døgn og sådde dem 15. mai. De var lette å prikle selv om de har stått lenge i potta og vokst og spirt. Frøene spirte veldig ujevnt.
Det ble mange appelsintrær av det! Så mange at jeg satte noen ut i bedet:
De kommer selvsagt til å dø i vinter - hvis jeg ikke graver dem opp igjen og tar dem inn. Jeg fikk 6 store potter med appelsiner. Den aller minste spiren tok jeg også vare på i ei lita potte.  Det blir en hel skog - og det har jeg ikke plass til inne...
Alle plantene etter prikling.


5 kommentarer:

  1. Ååå så spennende prosjekt, jeg viste ikke at det var så lett å få appelsin til å spire.
    Ja nå mangler du bare noen merkelige dyr så har du en hel liten jungel.
    Ha en fi dag, Marit.

    SvarSlett
  2. Så mye spennende frø du sår! Kaktus har jeg sådd en gang, og det fikk jeg ikke til ;-)

    Lykke til med plantene dine!

    SvarSlett
  3. Så mange spennende prosjekter du har!...her blir det artig å følge med fremover:)Men kaktus..det er skikkelig eksotisk!
    Palmekålen du lurte på...den smaker som grønnkål,og passer best i høst og vinter retter,syns jeg:)

    SvarSlett
  4. Gøyalt prosjekt! Jeg har plantet avokadosteiner. Forrige gang jeg gjorde det fikk jeg fine planter, men så fikk de nok litt lite omsorg en stund, så da vi skulle ha visning og flytte, så kastet jeg dem. Har lagt en ny avokadostein i vann som skal plantes.

    For tida jobber vi med å lage hage og jeg har laget planteplan. I morgen skal vi handle og plante. Gleder meg til det! :)

    Ha en fin kveld! :)

    SvarSlett
  5. Artig med prosjekter :) Her er det ikke mange av dem i år, har hatt laaang ferie, så hagen blir bare vedlikeholdt (så vidt) for tiden. Appelsinplantene hadde veldig lekre og grønne blader, kan bli finfin inneplante i vinter.

    SvarSlett